Connect with us

Stiri economice

Este esențial ca industria financiară să ofere consumatorilor servicii adecvate, fără a-i încărca cu produse sau opțiuni pe care nu le folosesc sau care sunt riscante (reprezentant al consumatorilor) – Finante & Banci

Publicat

pe

”Este o prioritate pentru consumatori ca industria financiară să le ofere servicii adecvate, fără a-i încărca cu produse sau opțiuni pe care nu le folosesc sau care sunt riscante”, a spus miercuri la Bruxelles Calu Monica, președinta a Asociației Consumers United/Consumatorii Uniți, un ONG dedicat protecției consumatorilor. Ea a reprezentat consumatorii români în cadrul celei de-a doua ediții a Conferinței anuale a Forumului Industriei Financiare de Retail – ERFF- ”Consumers at the heart of finance in Europe” („Consumatorul în centrul industriei financiare din Europa”).

La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai consumatorilor, reprezentați ai industriilor de profil (bănci, asigurători, piețe financiare), ai Centrului European pentru Consumatori (ECC), Comisiei Europene, Parlamentului European, ai Autorității Bancare Europene și ai Autorității Europene de Asigurări și Pensii Ocupaționale.

Subiectele discutate au avut în vedere necesitatea de a furniza consumatorilor informații corecte, transparente, ușor de înțeles de consumatorul obișnuit și într-un mod obiectiv, adică fără a-i influența alegerile prin metode de marketing, de targetare sau prin consiliere incorectă de către cei ce pun pe piață produsele.

La panelul dedicat asigurărilor, produselor de pensii și produselor de investiții, a participat, ca reprezentantă a consumatorilor, Calu Monica, membră în Grupului Părților Interesate din domeniul bancar (Banking Stakeholder Group) al Autorității Bancare Europene (EBA) și în Grupul Părților Interesate de Asigurări și Reasigurări (Insurance Reinsurance Stakeholder Group) din cadrul Autorității Europene de Asigurări și Pensii (EIOPA).

O amplă dezbatere a avut în centru concilierea interesului consumatorului de a fi informat corect, la timp și complet vis-a-vis cu creșterea cantității de informații, datorate inclusiv creșterii complexității produselor dar și a complexității mediilor prin care se încheie contractele în ziua de astăzi.

  • Serviciile esențiale de plată să devină realitate pentru toți consumatorii Uniunii Europene, indiferent din ce stat membru fac parte și unde încheie contractele

Ca și concluzii ale participării la lucrările conferinței, Calu Monica subliniază necesitatea ca serviciile esențiale de plată să devină realitate pentru toți consumatorii Uniunii Europene, indiferent din ce stat membru fac parte și unde încheie contractele. Este de importanță majoră pentru consumatori ca produsele financiare și de investiții să fie corecte, accesibile și sigure. Piețele produselor financiare pentru consumatori trebuie să garanteze nu doar ca informațiile privind serviciile financiare sunt ușor de înțeles pentru aceștia , ci și ușor de comparabile – inclusiv când este vorba de vânzarea transfrontalieră a serviciilor și, de asemenea, ca sfaturile privind produsele serviciile oferite sunt accesibile și fiabile.

Ca reprezentant de asociație de consumatori, dar și ca un reprezentant al consumatorilor în autoritățile europene de reglementare a piețelor financiare, Calu Monica apreciază că, în continuare, este o prioritate pentru consumatori ca industriile de profil să ofere servicii financiare adecvate pentru cei care le cumpără, fără a-i încărca cu produse sau opțiuni care nu le folosesc, sau sunt riscante, fără ca aceștia să cunoască acest aspect, sau vânzând produse care nu răspund nevoilor reale sau nu sunt potrivite și posibilităților financiare ale clienților.

Context:

​În ziua de 5 noiembrie 2019, în Bruxelles, la Comitetul Economic și Social European, a avut loc cea de-a doua ediție a Conferinței anuale a Forumului Industriei Financiare de Retail – ERFF- ”Consumers at the heart of finance in Europe” („Consumatorul în centrul industriei financiare din Europa”). Această cea de-a doua ediție a Conferinței Forumului Industriei Financiare de Retail a fost inspirată de un demers desfășurat de-a lungul anului 2019, demers care a explorat poziționarea industriei serviciilor financiare adresate consumatorilor vis-a-vis de așteptările consumatorilor.

Au fost examinate, în principal, modalitățile și nivelul la care aceste așteptări sunt îndeplinite – și în cazul în care acest lucru nu este încă pe deplin atins – s-a făcut o evaluare a politicilor și reglementarilor din domeniul serviciilor financiare cu amănuntul din cadrul legislativului și al autorităților competente la nivelul Uniunii Europene. Această călătorie desfășurată de-a lungul unui an a inclus dialoguri cu grupuri de consumatori din diferite state membre, cu factori politici și reprezentanți ai autorităților cu rol de reglementare a pieței financiare din statele membre ale UE.

Forumului Industriei Financiare de Retail – ERFF (ERFF) este o manifestare pan-europeană care reunește, prin workshop-uri și discuții tehnice, consumatori, oameni de afaceri și factorii de decizie pentru a sprijini deschiderea reală a piețelor financiare cu amănuntul în Europa pentru toți cetățenii acesteia, indiferent din ce stat contactează și în care stat membru încheie contracte. Reprezentând toate aspectele sectorului de vânzare cu amănuntul a serviciilor financiare – investiții tradiționale sau de nivel mai larg (fonduri de investiții) și cele de frontieră, prin medii complet digitalizate – Forumul este orientat spre cetățeni și urmărește să favorizeze eliminarea barierelor cheie și creșterea posibilității de a alege produse și servicii financiare și a transparenței pentru toți consumatorii granițe, în moduri care să mențină Uniunea Europeană competitivă.

Din acest motiv, subiectele abordate la ediția din acest an s-au referit la ușurința de a deschide un cont bancar curent în general în țara de origine a unui consumator într-un alt stat membru, la ușurința pentru cetățenii Uniunii Europene de a obține produse de finanțare de genul credite ipotecare sau de consum și carduri de credit într-o altă țară decât cea de origine, dar și posibilitățile de a încheia polițe de asigurări de pensii sau de a accesa produse de investiții adresate consumatorilor.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Românii au luat fața portughezilor și italienilor la capitolul educație financiară, dar tot codași suntem

Publicat

pe

România progresează în ceea ce priveşte nivelul educaţiei financiare a cetăţenilor, fiind în faţa unor state precum Italia sau Portugalia.

Două sondaje externe, unul realizat la nivelul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), celălalt la nivelul Uniunii Europene, arată că România progresează în ceea ce priveşte nivelul educaţiei financiare a cetăţenilor, fiind în faţa unor state precum Italia sau Portugalia. Cu toate acestea, România are de recuperat, fiind în urma multor state la acest capitol.

„Ne dorim foarte mult să impulsionăm şi digitalizarea şi tocmai de aceea noi suntem foarte determinaţi să creştem atât educaţia financiară, cât şi educaţia digitală. S-au văzut şi primele rezultate ale parteneriatelor desfăşurate în regim public-privat. Avem şi sondajul OECD, dar şi sondajul Eurobarometru al Comisiei Europene care relevă faptul că România a progresat. În sondajul OECD România a depăşit Italia cu un scor de alfabetizare financiară de 54 versus 53 în Italia. Este adevărat că este sub media celor 40 de state analizate, care este de 60. Important este că noi progresăm la comportamentul financiar pentru că acest scor de alfabetizare”, a declarat Gabriela Folcuţ, de la Asociaţia Română a Băncilor. 

Aceasta a explicat că, în ceea ce priveşte nivelul de cunoştinţe, România ”nu stă tocmai bine” , mulţi dintre români neştiind să răspundă exact la întrebări precum „Ce este dobânda compusă?”,  ”Cum se calculează dobânda simplă?”, ”Ce este inflaţia?” sau la întrebări legate de riscurile financiare.  

În schimb, românii stau mult mau bine la capitolul legat de comportamentul financiar, mulţi dintre ştiu să economisească proactiv, să plătească facturile la timp, să compare ofertele de credit. 

Gabriela Folcuţ a arătat de asemenea că studiul Eurobarometru al Comisiei Europene plasează România pe poziţia a treia de la finalul clasamentului în ceea ce priveşte educaţia financiară, depăşind Letonia şi Portugalia.

Citeste in continuare

Evenimente

Ministrul Finanțelor vrea reducerea drastică a cheltuielilor cu aparatul bugetar

Publicat

pe

Ministrul Finanțelor spune că Guvernul nu a abandonat ideea unui aparat bugetar mult mai suplu și mai eficient. Și chiar dacă nu vor avea loc concedieri masive, statul va trebui să-și reducă drastic cheltuielile.

Tánczos Barna spune că reducerea cheltuielilor cu angajații de la stat rămâne o prioritate pentru guvern, iar șefii instituțiilor publice trebuie să ia măsurile necesare pentru a asigura servicii de calitate cu un număr mai mic de persoane.

Ministrul finanțelor a arătat că, la majoritatea ministerelor, bugetul anual a fost redus, ca primă măsură a reorganizării instituționale.

„Am redus cu 5% cheltuielile de personal, adică în paralel cu reducerea cu 5% și a bugetului de funcționare a cheltuielilor administrative, astfel încât, până la sfârșitul anului, să ne încadrăm în acest deficit de 7%. În interiorul instituțiilor, managerii trebuie să ia măsurile necesare încadrării în aceste limite lunare”, a declarat Tanczos Barna.

„Și în 2026, și în 2027, instituțiile trebuie să meargă mai departe pe drumul digitalizării, eficientizării și reducerii cheltuielilor de funcționare. Nu vorbesc, încă o dată, de reducerea salariilor, ci vorbim de reducerea anvelopei de personal”, a mai spus ministrul de Finanțe.

 Ministrul finanțelor este prezent la Forumul Economic al Transilvaniei, organizat la Târgu Mureș de Fundația Pro Economica. Participă 120 de antreprenori din 16 județe, dar și viceministrul în Ministerul Afacerilor Externe și Comerțului Exterior al Ungariei, Magyar Levente.

Citeste in continuare

Evenimente

Județul în care seniorii au cele mai mici PENSII: oamenii se descurcă cu greu de la o lună la alta

Publicat

pe

Botoșani a ajuns județul celor mai săraci pensionari din țară. O indică atât statisticile naționale cât și realitatea de zi cu zi trăită de localnici. Mulți dintre ei abia se descurcă de la o lună la alta cu pensii foarte mici care nu le ajung pentru a duce un trai decent. 

Majoritatea pensionarilor din Botoșani nu reușesc să facă față cheltuielilor lunare cu banii din pensie și asta pentru că în județ sunt cele mai mici pensii înregistrate la nivel de țară. Oamenii nu reușesc să facă față scumpirilor, cheltuielilor la utilități sau costurilor cu medicamentele.

Cea mai grea situație este a pensionarilor rămași singuri, fără ajutor bolnavi și cu pensii foarte mici. Cei din mediul rural își pun sănătatea în pericol sau mor cu zile pentru că nu au bani să urmeze un tratament. 

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE