Connect with us

Stiri economice

Serverele chinezilor de la Huawei, în sisteme IT ale statului: Ce spun AEP și STS despre achiziția acestor echipamente pentru sistemele IT electorale – Telecom

Publicat

pe

​Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a atribuit recent un contract pentru achiziția de servere necesare sistemului informatic electoral pentru monitorizarea prezenței la vot și centralizarea rezultatelor alegerilor aferente anilor 2019-2020. Contractul vizează echipamente marca Huawei, au declarat pentru HotNews.ro oficialii Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP). STS spune că a instalat deja în spațiile puse la dispoziție de AEP echipamente informatice pentru alegerile prezidențiale fără a fi însă interconectate cu echipamentele achiziționate de Autoritate. AEP spune că serverele nu vor fi folosite la alegerile din acest an.

Conform datelor din Caietul de sarcini al licitației afișate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP), contractul de achiziție publică făcută de AEP în data de 4 septembrie 2019 vizează:

Realizarea infrastructurii hardware de procesare și stocare de date necesară pentru implementarea sistemului informatic pentru monitorizarea prezenței la vot și prevenirea votului ilegal și pentru centralizarea rezultatelor celor 4 scrutine aferente anilor 2019-2020

Vezi AICI integral Caietul de sarcini al licitației AEP.

Contractul, în valoare de 1,13 milioane de lei (fără TVA), a fost atribuit în urma unei licitații deschise, firmei Producton din București. La licitație au mai participat firmele: Chrome Computers; Industrial Computer Group; Net Brinel; Power Net Consulting și Prime Telecom.

În atribuirea contractului, finanțat din fonduri bugetare, s-a mers pe cea mai bună ofertă din punct de vedere calitate-preț, în care componenta financiară a contat în proporție de 90%, iar caracteristicile tehnice ale echipamentelor au contat în proporție de 10%.

Surse apropiate procesului au declarat pentru HotNews.ro că serverele cumpărate de AEP ar fi produse de Huawei, gigantul chinez aflat în centrul războiului comerciale dintre USA și China, împotriva căruia s-au aplicat restricții comerciale pe piața americană.

HotNews.ro a adresat întrebări către AEP, STS, ANAP și Producton pentru a verifica aceste informații și pentru a afla dacă există vreo piedică din partea STS cu privire la folosirea acestor echipamente în sisteme IT ale statului.

Primii care au răspuns au fost oficialii ANAP, care au confirmat că echipamentele vizate de acest contract atribuit sunt marca Huawei.

  • Da, precizăm că este vorba de echipamente marca Huawei, în ceea ce privește contractul de achiziție de echipamente hardware necesare implementării sistemului informatic pentru centralizarea rezultatelor alegerilor și a sistemului informatic pentru monitorizarea prezenței la vot din anul 2019.
  • Precizăm că autoritatea contractantă nu are nevoie de niciun aviz de la ANAP pentru aspecte ce țin de implementarea contractului. Activitatea de control ex-ante s-a finalizat la data de 13.09.2019, ulterior înștiințării transmise de autoritatea contractantă, cu privire la încheierea contractului.„, au declarat pentru HotNews.ro oficialii Agenției Nationale pentru Achiziții Publice (ANAP).

În primăvara acestui an, în plin conflict comercial între China și SUA, STS declara pentru agenția internațională Reuters că:

Echipamentele Huawei nu sunt folosite în nicio infrastructură critică de stat gestionată de Serviciul de Telecomunicații Speciale din România, țară membră a NATO.

Mai mult, STS transmitea că: „evaluează continuu riscurile legate de aspectele specifice ale domeniului său de activitate și dispune de măsuri adecvate de securitate și reziliență pe întreaga durată de viață a infrastructurilor sale gestionate – care reduc în mod semnificativ riscurile amenințărilor cibernetice„.

Revenind la situația prezentă, STS a prezentat recent ce aplicații informatice va pune la dispoziție la alegerile prezidențiale, aplicații prin care se va interconecta practic la SIMPV – Sistemul informatic de Monitorizare a Prezenței la Vot.

  • Pe data de 18 octombrie 2019, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a prezentat Biroului Electoral Central (BEC) aplicația informatică pentru verificarea dreptului de vot, în cadrul SIMPV, conform cerințelor operaționale stabilite prin Hotărârea AEP nr. 36/2019, aplicația informatică pentru centralizarea rezultatelor votării, în cadrul SICPV, conform cerințelor operaționale stabilite prin Decizia BEC nr.54D/2019 și posibilitățile de publicare a prezenței la vot și centralizarea rezultatelor alegerilor pe site-ul BEC, în vederea stabilirii unui format aprobat de BEC.„, potrivit comunicatului STS din data de 18 octombrie 2019.

STS: Nu am evaluat echipamentele cumpărate de AEP, dar nu ne vom interconecta cu acestea la alegerile pentru președintele României din 2019

Întrebați acum de HotNews.ro dacă văd vreun risc, în calitate de Serviciu care asigură comunicațiile speciale, în folosirea serverelor Huawei, STS a răspuns că:

  • Echipamentele achiziționate de AEP nu au fost testate și evaluate din punct de vedere al riscurilor de instituția nostră, drept pentru care nu vă putem oferi un răspuns.

Întrebați de HotNews.ro dacă se opune STS interconectării cu sistemul AEP in contextul in care se folosesc echipamente Huawei, oficialii Serviciului au declarat următoarele:

  • Serviciul de Telecomunicații Speciale a instalat deja în spațiile puse la dispoziție de AEP echipamente informatice și de comunicații, conform cerințelor operaționale emise în acest sens, potrivit OUG nr. 64/2019 privind modificarea și completarea Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României și modificarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, precum și unele măsuri pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor pentru Președintele României din anul 2019, fără a fi interconectate cu echipamentele achiziționate de AEP. Precizăm că nu avem nicio solicitare expresă în acest sens”., au precizat pentru HotNews.ro oficialii STS.

AEP: Până acum, nu sunt riscuri de securitate certificate cu privire la echipamentele cumpărate, dar nu vor fi folosite în acest an

În cele din urmă, miercuri, 6 noiembrie, au venit și precizările Autorității Electorale Perpamente. HotNews.ro a adresat acum 12 zile către AEP mai multe întrebări pe care le redăm mai jos cu răspunsul AEP aferent:

HotNews.ro: Este adevărat că echipamentele cumpărate de AEP sunt Huawei?

Răspunsul AEP: „Ca urmare a procedurilor legale de achiziție publică, Autoritatea Electorală Permanentă a achiziționat echipamente de la producătorul Huawei.”

HotNews.ro: Dacă da, vedeți vreun risc de securitate?

Răspunsul AEP: „Până la acest moment, nu sunt riscuri de securitate certificate cu privire la echipamentele de tipul celor achiziționate de Autoritatea Electorală Permanentă de la acest producător.”

HotNews.ro: Se opune STS interconectării cu sistemul AEP în contextul în care se folosesc echipamente Huawei?

Răspunsul AEP: „Până la această dată, Autoritatea Electorală Permanentă nu a primit niciun document din partea Serviciului de Telecomunicații referitor la echipamentele Huawei sau la posibile vulnerabilități ale unor astfel de echipamente.

Menționăm, de asemenea, că echipamentele achiziționate nu vor fi folosite pentru acest proces electoral, deoarece acestea reprezintă doar o parte din infrastructura necesară funcționării aplicațiilor utilizate în alegeri. Echipamentele de networking și firewall sunt încă în procedură de achiziție, nefiind livrate până la acest moment, astfel că întregul proces electoral se va desfășura pe baza echipamentelor puse la dispoziție de Serviciul de Telecomunicații Speciale.”

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Românii ar avea nevoie de o PENSIE cu aproximativ 75% mai mare decât media pentru a duce un trai decent – STUDIU

Publicat

pe

Românii consideră că nivelul decent al unei pensii este de aproape 5.000 de lei, cu aproximativ 75% mai mare decât valoarea medie din prezent. Datele apar un sondaj al Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România.

Conform analizei, 97% din respondenţi spun că au auzit de Pilonul II de pensii, iar 82% spun că acesta trebuie menţinut. Datele sondajului arată şi o îmbunătăţire a nivelului de cunoaştere a detaliilor despre Pilonul II de către majoritatea celor intervievaţi, arată analiza, citată de Rador.

Acelaşi studiu mai arată că 37% din români nu reuşesc să economisească niciodată, aproape jumătate economisesc de câteva ori pe an şi doar 16% spun că îşi permit să pună bani deoparte în fiecare lună.

Pentru comparație, ultimele date ale INS, în trimestrul IV din 2024, pensia medie lunară a fost de 2.898 lei, după o creștere de peste 12%, ca urmare a marii recalculări din toamna anului trecut. 

Citeste in continuare

Evenimente

Modificare majoră la voucherele de vacanță în 2025. Nu toți bugetarii vor primi tichete

Publicat

pe

Se schimbă modul în care se vor acorda voucherele de vacanță. Ministerul Economiei spune că formula de acordare a bonificațiilor va fi una cât mai simplă.

Va fi o formulă cât mai simplă tocmai pentru a ne asigura că oamenii ajung să nu-și piardă timpul, a spus ministrul Economiei, Bogdan Ivan, joi, despre modalitatea de acordare a voucherelor de vacanță.

Întrebat când ar putea fi gata normele de aplicare pentru tichetele de vacanță, el a spus că „în cel mai scurt timp, săptămâna viitoare o să fie o întâlnire finală după ce colegii de la Ministerul Economie și Digitalizări au dezbătut cu colegii din Ministerul de Finanțe și cu toate structurile profesionale și cu companiile de e-ticheting”.

„Este evident că e o modificare care întâmpină anumite neplăceri pentru că nu vorbim direct de acele vouchere care se dădeau efectiv și se consumă. Va fi o formulă cât mai simplă tocmai pentru a ne asigura că oamenii ajung să nu-și piardă timpul atunci când vorbim despre dovada faptului că s-au folosit de aceste instrumente și automat pot să dovedească prin documente justificative că au folosit voucherele și o să primească automat acei bani înapoi”, a explicat Bogdan Ivan.

Citeste in continuare

Evenimente

Specialiștii acuză: Noile modificări fiscal vor afecta micile întreprinderi

Publicat

pe

Noile prevederi fiscale pregătite de Ministerul Finanțelor în privința TVA vor afecta micile întreprinderi. Camera Consultanților Fiscali salută majorarea plafonului la 395.000 lei, dar atrage atenția asupra celorlalte aspecte din proiectul MF. 

Organizația precizează că Ministerul Finanțelor a ales cea mai restrictivă variantă, în privința regulilor de depășire a plafonului, fiind o transpunere foarte limitată a prevederilor Directivei TVA. ‘Înregistrarea în scopuri de TVA va fi una retroactivă. Dacă un operator economic a depășit plafonul de 300.000 lei oricând înainte de 1 aprilie (ex. 2022, 2023, 2024 sau începutul anului 2025), nu putem înțelege cum s-ar putea aplica prevederile referitoare la înregistrare aplicabile după 1 aprilie 2025. În unele state membre ale Uniunii Europene, atunci când o întreprindere depășește plafonul de scutire de TVA, partea din tranzacție care depășește plafonul este supusă TVA, dar restul tranzacției poate rămâne scutit’, se arată în comunicatul CCF.

CCF menționează că una dintre cele mai problematice prevederi se referă la faptul că la data depășirii plafonului național de 395.000 lei, persoana impozabilă care aplică regimul special de scutire trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA și aplică regimul de taxare începând cu data depășirii acestuia.

Solicitarea înregistrării, conform proiectului Ministerului, ar trebui efectuată exact în ziua depășirii plafonului de scutire, iar înregistrarea este considerată valabilă la data depășirii.

‘Totuși, Directiva (2020/285) prevede o serie de opțiuni care ar fi permis aplicarea unui sistem mai apropiat de ceea ce avem în prezent. A fost aleasă cea mai restrictivă variantă, fiind o transpunere foarte limitată a prevederilor Directivei TVA, nefiind permisă niciun fel de depășire a plafonului de scutire, deși ar fi putut fi aplicată cel mult o depășire de 25% a plafonului de scutire. De asemenea, înțelegem că înregistrarea în scopuri de TVA va fi una retroactivă, respectiv care produce efecte de la data depășirii plafonului. Nu vedem vreo modalitate practică realistă de a atribui și comunica contribuabilului codul de TVA exact în ziua depășirii plafonului. Astfel, va exista o perioadă de timp, nespecificată de lege, până la data atribuirii efective a codului de TVA în care se aplică regimul de taxare, dar fără ca operatorul economic să dețină cod de TVA’, atrag atenția reprezentanții organizației.

În subsidiar, în opinia CCF, ar fi corect să fie folosită sintagma ‘regimul normal de TVA’ în loc de ‘regimul de taxare’, întrucât nu toate operațiunile sunt taxabile.

Astfel, rămâne neclară problema perioadei de la data depășirii plafonului și până la data la care codul de TVA este efectiv atribuit și comunicat contribuabilului, respectiv cum se vor emite facturile pentru care trebuie aplicat regimul de taxare.

Organizația precizează că, la ora actuală, sistemul e-Factura nu permite persoanelor care nu au cod de TVA să emită facturi cu TVA.

În plus, prevederile referitoare la înregistrare, aplicabile după 1 aprilie 2025, presupun ca efectele înregistrări sa fie retroactive, respectiv, din data depășirii plafonului.

‘Considerăm că trebuie reanalizate dispozițiile tranzitorii cuprinse în proiect având în vedere următoarea inadvertență: Dacă un operator economic a depășit plafonul actual de 300.000 lei oricând înainte de 1 aprilie (ex. 2022, 2023, 2024 sau începutul anului 2025), nu putem înțelege cum s-ar putea aplica prevederile referitoare la înregistrare aplicabile după 1 aprilie 2025, întrucât noul mecanism presupune înregistrări retroactive la o dată situată mult înainte de intrarea în vigoare a legii noi, înainte de 1 aprilie 2025, ori acest fapt ar constitui o aplicare evident retroactivă a legii. Întrebările pe care ni le punem. Ne punem câteva întrebări la care sperăm să găsim răspuns în Nota de fundamentare, pentru o înțelegere completă și corectă a noului mecanism: se au în vedere modificări în ceea ce privește Sistemul e-Factura în sensul corelării cu noile prevederi? Dacă se emit facturi cu TVA, va exista o prevedere în norme care să permită deducerea la beneficiar chiar și în lipsa codului de TVA al furnizorului?
Va fi necesară stornarea facturilor emise fără codul de TVA și reemiterea acestora după ce codul de TVA este efectiv atribuit?’, se spune în comunicat.

Camera Consultanților Fiscali recomandă Ministerului de Finanțe să aibă în vedere și posibilitatea ca operatorii economici să poată utiliza codul cu RO încă din ziua depășirii plafonului, chiar dacă acesta va fi atribuit și comunicat efectiv de ANAF după o anumită perioadă. S-ar evita astfel dificultăți de raportare și în Declarația 394.

Referitor la data depășirii plafonului, CCF înțelege că din această data se aplică regimul de taxare (regimul normal de TVA, mai corect).

‘Din perspectiva practică apare următoarea situație de fapt: în cursul zilei în care s-a depășit plafonul operatorul economic poate realiza operațiuni sub plafonul de 395.000 lei și ulterior să depășească acest plafon cu alte tranzacții. În mod normal pentru a nu retroactiva aplicarea legii, pentru operațiunile realizate până în plafon, în ziua depășirii acestuia, considerăm că ar trebui aplicată scutirea și să se aplice regimul normal de TVA numai tranzacției prin care se depășește plafonul, precum și celor ulterioare. În niciun caz nu putem fi de acord cu interpretarea potrivit căreia regimul normal de TVA se aplică pentru toate tranzacțiile din ziua depășirii plafonului, inclusiv pentru cele realizate înainte de depășirea plafonului, întrucât ar fi o aplicare retroactivă a legii și ar lipsi de conținut aplicabilitatea scutirii pentru mici întreprinderi’, se maia arată în documentul CCF.

Totodată, CCF menționează că nu identifică însă niciun impediment în ceea ce privește deducerea TVA pentru beneficiarii care primesc facturi cu TVA pentru operațiunile din ziua în care plafonul este depășit, întrucât depășirea plafonului este constatată de operatorul economic, nu pe bază de control al organelor fiscale, și comunicată pe propria răspundere de către acesta. Organizația precizează că eventuale erori de determinare a plafonului pot exista chiar și dacă s-ar aplica TVA pentru toate operațiunile din ziua depășirii plafonului, fără nicio deosebire.

Potrivit sursei citate, în unele state membre ale Uniunii Europene, atunci când o întreprindere depășește plafonul de scutire de TVA, partea din tranzacție care depășește plafonul este supusă TVA, dar restul tranzacției poate rămâne scutit, în funcție de legislația națională.

Exemple de astfel de tratamente specifice includ: în Germania, dacă o întreprindere depășește plafonul de scutire de TVA (care este de 22.000 euro pentru activitățile comerciale), aceasta trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA. Însă, conform unor reglementări specifice, este posibil ca TVA să fie aplicată doar pentru valoarea care depășește plafonul. Astfel, în cazul unei tranzacții care face ca plafonul să fie depășit, partea de valoare care depășește limita poate fi supusă TVA, în timp ce restul tranzacției poate rămâne scutit, dar acest aspect trebuie confirmat de autoritățile fiscale.

De asemenea, Italia aplică un sistem similar, în care, în cazul depășirii plafonului de scutire de TVA, se poate aplica TVA doar pentru partea din tranzacție care depășește plafonul. Dacă o întreprindere realizează o tranzacție care depășește plafonul de scutire (care este de 65.000 euro pentru prestările de servicii), TVA ar putea fi aplicată doar asupra sumei care depășește acest plafon, iar restul tranzacției ar putea rămâne scutit, cel puțin până la momentul înregistrării oficiale.

În Spania, legislația prevede o abordare similară: dacă o persoană impozabilă depășește plafonul de scutire (care este de 85.000 euro pentru activitățile comerciale), TVA ar putea fi aplicat doar pentru suma care depășește plafonul, lăsând restul tranzacției scutit. Totuși, este important de menționat că în multe cazuri autoritățile fiscale pot decide aplicarea TVA la întreaga valoare a tranzacției.

În Austria, plafonul de scutire pentru întreprinderile mici este de 35.000 euro. Dacă cifra de afaceri depășește acest plafon, TVA este aplicată doar pe suma care depășește limita, în timp ce partea de tranzacție care rămâne sub plafon poate rămâne scutită, în anumite condiții.

‘În concluzie, putem afirma că și din jurisprudența CJUE și din practica altor state membre rezultă fără dubii că nu se poate elimina beneficiul scutirii de TVA pentru mici întreprinderi în cazul operațiunilor anterioare depășirii plafonului, drept pentru care, strict din aceste considerente’, se mai spune în comunicat.

Camera Consultanților Fiscali este o organizație profesională de utilitate publică, persoană juridică fară scop lucrativ, cu patrimoniu și buget propriu. Este constituită din consultanți fiscali, consultanți fiscali asistenți care au dobândit această calitate, precum și societățile de consultanță fiscală, autorizate de Cameră, în condițiile prevăzute de O.G. nr. 71/2001, privind organizarea și exercitarea activității de consultanță fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE