”Cunosc problemele semnalate de mediul de afaceri și le abordez ca fiind problemele noastre, ale tuturor. Fiscul fără contribuabili nu poate exista. Fiscul fără contribuabili nu are obiectul muncii. E clar că nu vii cu mare bucurie la Fisc. Dar ne dorim cu toții ca Fiscul să nu mai reprezinte un stress, o teamă sau să fie considerat un inamic pentru contribuabilii corecți, care din fericire sunt majoritari în România. Dar trebuie să mă credeți pe cuvânt că nu este ușor și că acest ucru nu îl putem realiza în 3-4 luni de zile”, a spus șefa ANAF, Mirela Călugăreanu, la o conferință organizată miercuri de cursdeguvernare.ro. Călugăreanu a vorbit și despre proiectele de modernizare a ANAF, având în centrul lor problema informatizării instituției.
Ce a mai spus miercuri șefa ANAF:
- ANAF trebuie să fie o instituție transparentă, eficientă, informatizată și pe cale de consecință modernă. Sunt de acord cu membrii Consiliului Consultativ al ANAF că e necesară informatizarea, revizuirea modelului organizațional, comunicarea și transparentizarea instituțională. Cel mai important e că am început deja să lucrăm împreună cu mediul de afaceri, mediul academic.
- 95% din contribuabili își declară impozitele și taxele. Scopul nostru primordial este să colectăm corect veniturile bugetului general consolidat.
- Recunoaștem că avem un decalaj fiscal însemnat pe zona TVA. Lucrăm și noi la o evaluare proprie, cu ajutorul Consiliului Fiscal și sperăm ca în primăvara anului viitor să definitivăm acest studiu pe care îl vom discuta cu reprezentanții Comisiei Europene și cu celelalte organisme internaționale. În funcție de zonele de risc gasite ne putem stabili direcțiile de acțiune.
- Între timp noi avem o strategie de combatere a evaziunii fiscale cu două linii de acțiune- una de prevenție și alta care vizează acțiunile efective de combatere a evaziunii.
- Implementarea SAFT-T (o formă standardizată a informațiilor relevante pentru controalele fiscale care va genera un control eficient dar și reducerea costurilor de conformare pentru contribuabil) este în derulare, iar în circa o săptămână va fi lansarea oficială a acestui proiect finanțat din bani europeni.
- Am finalizat de curând strategia de informatizare a ANAF care cuprinde 14 proiecte importante. O parte din ele pot genera efecte încă din anul 2020 iar altele se întind pe o perioadă mai lungă de timp. Ca exemplu, unul dintre proiecte este unificarea sistemului de administrare a persoanelor fizice cu cel al persoanelor juridice sau dezvoltarea unui sistem informatic integrat de analiză de risc pe care noi îl numim Platforma Big Data. Ne dorim să înființăm cât mai curând un departament de analiză de risc. În acel moment, administrarea fiscală va fi făcută în funcție de criteriile de risc fiscal. Asta înseamnă un tratament diferențiat în funcție de comportamentul fiscal.
- Alte proiecte importante în derulare vizează revizuirea modelului organizațional. Pregătirea profesională a personalului- ne-am propus înființarea în cadrul Școlii de Finanțe Publice și Vamă un departament de fiscalitate, astfel încât să simțiți și Dvs și noi beneficiile nivelului de pregătire profesională pe care îl au angajații Fiscului.
- Începând din luna octombrie ANAF beneficiază de un Consiliu Consultativ cu rolul de a sprijini procesul decizional al conducerii ANAF. Acest Consiliu are printre membri ASE, Coaliția pentru Dezvoltarea României, Camera Consultanților Fiscali, Corpul Experților Contabili, AmCham, Consiliul Național al IMM, Camera de Comerț și Consiliul Fiscal. Am avut deja 4 întâlniri și urmează o alta săptămâna viitoare.
- SAF-T-ul ca țintă pentru noi pentru a fi operațional este finalul anul viitor în sistem pilot pentru marii contribuabili.
- În privința rambursării de TVA au existat multe probleme și lucrăm la revizuirea procedurii de rambursare a TVA pentru că analizând istoricul rambursărilor, apreciem că e nevoie de revizuirea întregului mecanism. Ne-am propus ca până la 31 martie să avem toate simulările făcute astfel încât să putem implementa un nou sistem de rambursare a TVA.
- Ne vom mai întâlni cu reprezentanții Băncii Mondiale pentru a vedea cum putem continua colaborarea în viitor.