Connect with us

Stiri economice

Electrica cere în instanță aproape 300 de milioane de lei de la foști administratori și directori ai companiei/ Motivul: Prejudicii aduse companiei – Energie

Publicat

pe

Electrica a formulat, în data de 27 noiembrie 2019, cereri de chemare în judecată a mai multor foști administratori și directori ai companiei, pentru prejudicii aduse companiei în perioada 1 ianuarie 2013-30 iunie 2014. Cuantumul pretențiilor este de 235.609.455 lei, însă suma va fi reactualizată cu rata inflației, la care se adaugă dobanzi calculate începând cu data producerii prejudiciului, până la data recuperării integrale a acestuia. Valoarea estimată a dobânzilor până la data de 14 noiembrie 2019 este de 47.275.221 lei. Vezi care sunt acuzațiile.

Dosarul are numărul 35729/3/2019 și se află pe rolul Tribunalului Bucuresti.

Chemarea în judecată a fost făcută pentru atragerea raspunderii persoanelor care au ocupat funcțiile de administrator și respectiv de directori ai Electrica, pentru obligațiile neindeplinite/indeplinite necorespunzator, conform art. 155 din Legea nr. 31/1990, care au determinat inregistrarea prejudiciilor retinute de Curtea de Conturi a Romaniei (CCR), asa cum aceasta actiune a fost aprobata in cadrul Adunarii Generale Ordinare a Actionarilor (AGOA) Electrica din data de 14 noiembrie 2019.

Raportul Curții de Conturi a fost trimis la DNA, fiind vizate fapte din perioada ianaurie 2013-iunie 2014. Pe 28 martie 2018, între comisarii DNA și societate a fost încheiat un proces verbal de identificare fizică și fotografiere a echipamentelor de la sediul companiei. Electrica s-a constitut parte civilă în dosarul penal pe 13 iunie 2019. Pe 13 septembrue 2019, procurorul DNA a dispus clasarea cauzei sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu. Electrica are însă obligația de implementare a măsurilor dispuse de Curtea Constituțională.

Persoanele împotriva cărora se este formulată acțiune în instanță pentru atragerea răspunderii.

  • Foști administratori: Cristian Olteanu, Mihai Nicușor, Mihai Șaptefrați, Gabriel Dumitrașcu, Sorin Coșeriu, Marius Eugen Untescu, Ioan Folescu, Marian Țurlea, Ioan Bacu Toader, Florin Mârza, Magdalena Brădean, Cezar Flavian Patriche, Ioan Roșca, Dorin Cătălin Spătaru, Niculae Pleșa, Constantin Dinescu, Ionuț Sebastian Iavor, Marius Marin Petrescu.
  • Foști directori: Ioan Folescu- director general, Dumitru Federenciuc- director direcția tehnică, Maria Spandonide- director finațe patrimoniu, Ioan Silvaș- direcția furnizare, Corneliu Stan- director general, Ioan Roșca- director general.

Fapte

1. Angajarea de fonduri în valoare de 224,6 milioane lei, fără TVA, pentru execuția de lucrări aferente obiectivului „Sistem AMR necesar activității de măsurare și dispecer de consum la nivelul SC Electrica SA”, pentru care bunurile achiziționate deși au fost evidențiate în contabilitate, nu se regăsesc fizic în patrimoniu.

2. Majorarea nejustificată a cheltuielilor cu servicii de asistență tehnică de 2,3 milioane lei, fără TVA, destinate activității altor persoane juridice (filialele de distribuție).

3. Majorarea nejustificată a chletuielilor de exploatare cu 74.667, fără TVA, reprezentând servicii de mentenanță echipamentele aflate în infrastructura de comunicații a filialelor, persoane juridice distincte.

4. Majorarea nejustificată a cheltuielilor de exploatare cu servicii în valoare de 273.500 lei, fără TVA, pentru care nu s-a făcut dovada prestării lor pentru necesitățile exclusive ale societății, respectiv cu contravaloarea a 4 studii tehnice achiziționate pentru activități care nu se regăsesc în obiectul de activitate al entității verificate, fiind aferente unor activități aparținând altor persoane juridice (filiale de distribuție a energiei electrice).

5. Efectuarea de plăți, în perioada 2013-iunie 2014, în valoare de 36.385 lei, pentru cheltuieli fără bază legală, respectiv pentru cheltuieli cu chiria unui imobil încadrat la locuințe de serviciu, de care a beneficiat directorul general, în condițiile în care acordarea locuinței nu s-a efectuat în condițiile legii.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Ciolacu anunță că nu va fi nicio creştere de cotă de TVA anul viitor

Publicat

pe

Prim-ministrul Marcel Ciolacu a dat miercuri asigurări că „nu va fi nicio creştere de cotă de TVA” anul viitor. El a făcut aceste precizări întrebat despre varianta, vehiculată în spaţiul public de diverşi specialişti în economie, privitoare la creşteri de taxe de anul viitor, în contextul negocierilor pe care ministrul Finanţelor le poartă la Bruxelles, la Comisia Europeană, referitoare planul de măsuri privind reducerea deficitului bugetar.

„Eu vă dau o veste tristă astăzi, nu va fi nicio creştere de cotă de TVA. Tocmai s-au terminat discuţiile dintre ministrul de Finanţe şi Comisia Europeană. A avut întâlniri şi astăzi, într-o oră se urcă în avion şi vine acasă şi sunt convins că mă va informa şi pe mine şi pe domnul preşedinte Nicolae Ciucă, cum este normal”, a declarat Marcel Ciolacu.

Acesta a precizat că veştile de la Bruxelles sunt bune.

„Normal, sunt veşti bune şi le discutăm în detaliu mâine (n.r. – joi). Înseamnă că nu vom mări taxele. Domne”, noi avem o evaziune fiscală de 10% din PIB, avem cel mai mare GAP de TVA, avem anumite cheltuieli necontrolate, de exemplu în domeniul Sănătăţii, unde, din punctul meu de vedere, noua legislaţie pe care am trecut-o prin Guvern, împreună cu ministrul de Finanţe, este corectă. Respectiv, să avem achiziţii centralizate pentru tot sistemul de sănătate, nu putem cumpăra o seringă, unii o cumpără cu 1 leu, alţii o cumpără cu 3 lei, aceeaşi seringă.Trebuie să termine, suntem în 2024, s-a terminat haiducia în România. Toată această ordonare va aduce, automat, la o reducere de cheltuieli”, a arătat Ciolacu.

Elevii din teritoriile ocupate ale Ucrainei vor învăța biografia lui Putin la școală. „Profesorii vor crea un cult al personalității liderului ocupanților”

Premierul s-a declarat total de acord privind realizarea unei „reforme bugetare”.

„Nu putem să ducem în continuare, să facem digitalizare, e impusă, şi, iarăşi, îmi pare rău, până-n 2026 se va termina. Nu mai putem să ne pitim şi nu mai putem să găsim motive, pentru că, altfel, pierdem banii din PNRR. (…) România se modernizează, nu vor fi taxe şi impozite, şi mai mult, nu va fi nicio creştere de TVA pentru că ar însemna o tâmpenie. Orice punct de creştere la TVA aduce o inflaţie de 0,5%, tocmai am adus inflaţia de la două cifre, am adus-o la sub 5%. Este pentru prima oară când avem o creştere la consum şi o creştere a nivelului de trai, acum, o luăm, din nou, de la capăt?”, a menţionat Ciolacu.

Şeful Executivului a făcut precizările înainte de participare la lansarea proiectului de construcţie a unui corp nou de spital de psihiatrie pentru copii în incinta Spitalului Clinic de Psihiatrie „Prof. Dr. Alexandru Obregia”, proiect realizat în baza unui protocol de colaborare între Administraţia Spitalelor şi Serviciilor Medicale Bucureşti şi Fundaţia Filantropică Metropolis.

Citeste in continuare

Evenimente

Amânarea ratelor bancare pentru producătorii agricoli a fost adoptată de Guvern

Publicat

pe

Guvernul a adoptat, în ședința de miercuri, o Ordonanță de urgență care prevede amânarea plății ratelor datorate băncilor de către fermierii afectați de seceta pedologică și de problemele economice generate de războiul din Ucraina.

Conform Ministerului Agriculturii, OUG prevede suspendarea de drept, începând cu data solicitării, a rambursării datoriilor curente și restante, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, care fac obiectul contractelor de credit, respectiv leasing, încheiate cu creditorii instituții de credit sau cu instituții financiare nebancare, utilizate în sectorul agriculturii primare, cu scadența în anul 2024, pentru o perioadă de timp până la data de 1 august 2025, pentru debitorii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

Modificările și completările vizează următoarele aspecte:

– transmiterea către creditori a solicitării de suspendare, însoțită de copia procesului – verbal de constatare și evaluare a pagubelor, încheiat pentru culturile agricole înființate în toamna anului 2023 si primăvara anului 2024, pentru plante perene, plantații pomicole și plantații viticole, care au fost afectate de seceta pedologică din anul agricol octombrie 2023 – septembrie 2024, într-un procent de 50%, reprezentând media gradului de calamitate a culturilor agricole înscrise în procesele verbale de constatare a stării de calamitate

– dobânda percepută de creditor de la debitor este mai mare de 2,5% + ROBOR de la 1 la 12 luni pentru creditele în lei și 2% + EURIBOR de la 1 la 12 luni pentru creditele în valută, stabilite în contracte, după caz. Nivelul ROBOR-ului se stabilește în ziua înregistrării cererii debitorului

Măsura suspendării executărilor silite se va aplica -aloric, fermieri – distribuitori – producători/furnizori, la cerere, prin raportare la prețul de achiziție, pe baza proceselor verbale emise de autoritățile competente privind constatarea și evaluarea pagubelor la culturi agricole vegetale și a avizelor de expediție sau a altor documente în vederea certificării cantităților livrate.

În cazul în care debitorii își achită până la data de 31.12.2024, obligațiile de plată aferente contractelor aflate în derulare nu se vor percepe dobânzi, penalități, majorări de întârziere sau alte costuri similare și se vor menține toate discount-urile și beneficiile stabilite în contractele de vânzare-cumpărare sau de furnizare de resurse materiale destinate producției agricole vegetale pentru anul 2024. Măsura se aplică pe întregul lanț valoric, respectiv fermieri – distribuitori – producători/furnizori.

Pe toată perioada aplicabilității măsurilor menționate sunt interzise orice acte sau operațiuni având ca obiect transferuri patrimoniale de către fermieri, altele decât cele făcute în cursul firesc al desfășurării activității curente, acestea fiind prezumate ca realizate în frauda creditorilor și lovite de nulitate absolută.

Termenul de aplicare a măsurilor descrise mai sus se prelungește până la data de 01 august 2025

De prevederile actului normativ vor beneficia producătorii agricoli din contractele de credit, respectiv leasing, încheiate cu instituții de credit sau instituții financiare nebancare, care dețin copii ale proceselor – verbale de constatare și evaluare a pagubelor, încheiate pentru culturile agricole înființate în toamna anului 2023 si primăvara anului 2024, pentru plante perene, plantații pomicole și plantații viticole, care au fost afectate de seceta pedologică din anul agricol octombrie 2023 – septembrie 2024, într-un procent de 50%, reprezentând media gradului de calamitate a culturilor agricole înscrise în procesele verbale de constatare a stării de calamitate.

Citeste in continuare

Evenimente

Alocațiile pentru copii cresc din ianuarie 2025: Noile sume anunțate

Publicat

pe

De la 1 ianuarie 2025, alocațiile pentru copii vor beneficia de o nouă majorare, conform anunțului făcut de Ministrul Muncii, Simona Bucura Oprescu.

ceasta a precizat că alocațiile vor fi ajustate cu o creștere de 10,4%, în conformitate cu rata inflației, oferind astfel un sprijin financiar suplimentar familiilor din România. Măsura face parte din strategia guvernamentală de a sprijini părinții în creșterea și educarea copiilor, oferindu-le un ajutor financiar adaptat la creșterea costurilor vieții.

Noile valori ale alocațiilor pentru copii începând din 2025

Ministrul Muncii a detaliat sumele ce vor fi acordate după această ajustare. Astfel, pentru copiii cu vârsta de peste 2 ani, alocația va ajunge la 323 de lei lunar, în timp ce pentru copiii cu vârsta sub 2 ani și cei cu dizabilități, alocația va depăși 700 de lei. „Alocațiile vor crește cu 10,4%, ceea ce înseamnă că pentru copiii mai mari de 2 ani vom ajunge la aproximativ 323 de lei, iar pentru cei sub 2 ani, valoarea va crește la peste 700 de lei”, a declarat Simona Bucura Oprescu.

Această ajustare a alocațiilor continuă tendința de creștere anuală în funcție de rata inflației. În luna ianuarie 2023, alocațiile au fost majorate cu 13,8%, urmând aceeași regulă stabilită prin Ordonanța de Urgență 126/2021, care prevede că, începând din 2023, alocațiile se indexează automat anual, conform inflației anuale comunicate de Institutul Național de Statistică (INS).

Creșterea din ianuarie 2023 a dus la următoarele valori:

de la 256 de lei la 292 de lei pentru copiii cu vârsta de peste 2 ani și pentru tinerii care urmează cursuri liceale sau profesionale;
de la 631 de lei la 719 lei pentru copiii cu handicap de până la 18 ani.

Majorarea alocațiilor vine ca o măsură de protecție socială esențială pentru familiile din România, contribuind la acoperirea unor costuri crescute în educația și îngrijirea copiilor. Indexarea automată cu inflația, conform reglementărilor în vigoare, asigură că aceste sume reflectă evoluțiile economice și ajută familiile să facă față provocărilor financiare.

Alocațiile se vor majora în fiecare an, la începutul lunii ianuarie, pe baza inflației raportate de INS pentru anul anterior, asigurând astfel o ajustare constantă a acestui ajutor esențial pentru familii.

Citeste in continuare

Trending