Connect with us

Stiri economice

Amenzile de circulație nu vor crește odată cu salariul minim. Boloș anunță că lucrează cu MAI la un act care să înghețe punctul de amendă

Publicat

pe

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a precizat luni că punctul de amendă nu va fi afectat de majorarea salariului minim brut la 3.700 de lei de la 1 iulie, măsură care va fi prevăzută într-un act la care lucrează în prezent Ministerul Finanțelor și Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

PolițieFoto: Cateyeperspective | Dreamstime.com

  • „Punctul de amendă este în responsabilitatea MAI. Termenul până la care trebuie să vină cu o propunere este data de 1 iulie, dar cum a spus domnul prim-ministru valoarea punctului de amendă nu va fi afectată (n.a de creșterea salariului minim brut).
  • Noi suntem coiinițiatori ai măsurii și va fi o propunere de act normativ, rândul trecut a fost o Ordonanță de urgență prin care valoarea punctul de amendă a rămas la fel”, a declarat luni ministrul Finanțelor.

Punctul de amendă este acum 165 de lei, echivalentul a 5% din salariul minim brut, și ar crește la 185 de lei prin majorarea adoptată de Guvern.

Premierul Marcel Ciolacu a spus anterior că valoarea punctului de amendă va fi înghețată la valoarea actuală și nu va fi afectată de majorarea salariului minim brut, dar pentru asta este nevoie de o ordonanță de urgență.

Amenzile de circulație vor crește, dacă Guvernul nu va îngheța punctul de amendă

Măsurile adoptate joia trecută de Guvern, privind majorarea salariului minim la 3.700 de lei și netaxarea a 300 de lei, nu au venit la pachet și cu înghețarea punctului de amendă până la sfârșitul acestui an, așa cum a anunțat săptămâna trecută premierul Marcel Ciolacu.

Întrebat joi despre acest aspect, purtătorul de cuvânt al Guvernului a spus că mai este timp până la 1 iulie pentru această măsură.

  • „Premierul a comunicat această intenție. Dacă oportunitatea a fost decisă, mai este un răgaz până la 1 iulie să fie adoptată printr-un act normativ”, a declarat Constantin.

Acesta a admis că în lipsa măsurii înghețării punctului de amendă, de la 1 iulie amenzile de circulație vor crește.

  • „Da, vorbim pe un scenariu ipotetic, dar din câte știu punctul de amendă este 5% din salariul minim și atunci putem face deducția că va suferi modificare în consecință după data de 1 iulie, dar repet, să ajungem acolo întâi”, a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului.

Ce amenzi plătesc acum șoferii pentru neregulile din trafic

Stabilirea unui punct de amendă la 5% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată s-a introdus prin OUG 115/2023 care a modificat Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

În prezent, dat fiind faptul că salariul minim brut este 3.300 de lei, valoarea punctului de amendă este de 165 de lei.

În funcție de abaterile de la Codul rutier, șoferii plătesc în prezent următoarele amenzi:

  • clasa I: 2 sau 3 puncte-amendă; o astfel de amendă costă minimum 330 de lei și maximum 495 de lei.
  • clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amendă; o astfel de amendă costă minimum 660 de lei și maximum 825 de lei.
  • clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amendă; o astfel de amendă costă minimum 990 de lei și maximum 1.320 de lei.
  • clasa a IV-a: de la 9 la 20 de puncte-amendă; o astfel de amendă costă minimum 1.485 de lei și maximum 3.300 de lei.
  • clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă – se aplică doar persoanelor juridice. O astfel de amendă costă minimum 3.465 de lei și maximum 16.500 de lei.

În situația în care Guvernul va aproba majorarea salariului minim brut la 3.700 lei, fără să decidă separat și păstrarea punctului de amendă la valorile actuale, atunci și amenzile de circulație vor fi mai mari, raportate la valoarea de 185 de lei.

Sursa foto: Dreamstime.com

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Statul a trecut pragul de 1.000 de miliarde de lei datorie! Avertismentul directorului Trezoreriei

Publicat

pe

Directorul general al Trezoreriei, Ștefan Nanu, a anunțat că statul s-ar putea să fi trecut cu datoria publică peste pragul de 1.000 de miliarde de lei în aprilie, în contextul în care, în februarie, nivelul datoriei raportate s-a situat la 990,8 miliarde de lei, iar statul se împrumută în ritm alert din cauza deficitelor bugetare mari.

Ieșirea publică a directorului general al Trezoreriei, Ștefan Nanu, privind depășirea pragului de 1.000 miliarde lei datorie publică este un act excepțional cu valoare de avertisment tehnocrat de rang înalt.

Într-un context obișnuit, astfel de informații sunt comunicate prin canale instituționale și fără declarații anticipative. Faptul că directorul Trezoreriei a vorbit public înainte de publicarea oficială a datelor indică o tensiune gravă între responsabilitatea tehnică și deriva politică actuală.

Citeste in continuare

Evenimente

Avertisment de la agențiile de rating. Pericolul iminent la care se expune România dacă nu reduce gaura din buget

Publicat

pe

România este în pericol să fie retrogradată la categoria „junk” de către agențiile de rating, dacă nu face nimic pentru reducerea deficitului și stabilizarea datoriei publice.  

Perspectivele reducerii deficitelor aflate la un nivel ridicat record și stabilizarea creșterii rapide a datoriei publice reprezintă elementul central al evaluării ratingului suveran al României, după alegerile prezidențiale de luna trecută, se arată într-un raport al agenției de evaluare financiară Fitch Ratings.

După ani de derapaje fiscale și erodare a credibilității politice fiscale, următorul Guvern se va confrunta cu provocarea complexă de a-și asuma un proces de consolidare fiscală multianual, amplu, pe fondul perspectivelor modeste de creștere și a fragmentării politice interne, apreciază Fitch.

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, independent, un centrist pro-UE, l-a învins pe populistul de dreapta George Simion în turul doi al alegerilor prezidențiale din 18 mai. Acum sunt în derulare negocieri între partidele politice pro-UE din România pentru formarea unui nou Guvern. Precedenta coaliție pro-EU s-a prăbușit la începutul lunii mai, după doar patru luni la putere, după victoria lui Simion în primul tur.

Victoria lui Nicușor Dan a redus pe termen scurt riscurile provocate de o perioadă prelungită de incertitudine politică sporită, potențial însoțită de turbulențe pe piețele financiare. Dar rămâne de văzut dacă se va îmbunătăți eficacitatea politicilor, ținând cont de fragmentarea legislativului și sporirea polarizării sociale, subliniată de alegerile prezidențiale.

Evoluțiile din acest an sunt în linii mari în concordanță cu opinia Fitch din 21 februarie (când a fost confirmat ratingul României la ”BBB minus”/perspectivă negativă) potrivit căreia incertitudinea politică rămâne ridicată cel puțin până la reluarea alegerilor prezidențiale după anularea de anul trecut, iar extinderea ciclului electoral va amâna măsurile suplimentare de consolidare fiscală cel puțin până în semestrul doi din 2025.

Noul președinte și potențialele partide de coaliție au recunoscut amploarea provocărilor fiscale. Conform informațiilor din presă, convenirea asupra planurilor de consolidare este o prioritate urgentă în cadrul negocierilor lor de coaliție, iar Nicușor Dan a afirmat că o țintă realistă de deficit pentru acest an este de 7,5% din PIB. Planul fiscal-structural pe termen mediu pe șapte ani al României, convenit cu UE, are ca obiectiv un deficit de 7% din PIB în 2025.

Anul trecut, deficitul general guvernamental al României s-a adâncit la 9,3% din PIB, de la 6,6% din PIB în 2023, conform datelor finale. Creșterea de la estimarea inițială de 8,7% din PIB a contribuit la majorarea datoriei 54,8% din PIB în 2024, de la 48,9% din PIB în 2023.

În primele patru luni din acest an deficitul bugetar s-a situat la 56 miliarde lei (2,95% din PIB-ul proiectat pentru 2025), similar cu 57 miliarde lei în perioada similară din 2024.

Comisia Europeană previzionează un deficit de 8,6% din PIB în 2025, dacă nu sunt modificate politicile actuale. De asemenea, Comisia presupune o creștere a PIB de 1,4%, în conformitate cu propriile previziuni ale Fitch. Cu toate acestea, datele economice de până acum – în special lipsa creșterii PIB-ului în ritm trimestrial în primul trimestru din 2025 – sugerează riscuri pentru această prognoză, scoțând în evidență compromisurile politice implicate în reducerea deficitului.

Deși Guvernul precedent a adoptat la finalul anului trecut unele măsuri fiscale, inclusiv înghețarea salariilor și a pensiilor, rezultatele sub așteptări din 2024 indică că ar fi necesară o ajustare mai mare decât cea planificată în cadrul programului pe termen mediu, pentru a atinge obiectivul de deficit de 7,5% din PIB. Măsurile de consolidare fiscală care vor rezulta dintr-un acord de coaliție vor oferi o primă oportunitate de a evalua detaliat modul și ritmul cu care următorul Guvern intenționează să reducă deficitul în 2025 și în 2026.

Intrările de fonduri europene rămân importante ca stimulent direct pentru creșterea pe termen scurt și îmbunătățirea potențialului de creștere. O președinție pro-UE și formarea unui Guvern pro-UE durabil ar sprijini intrările de fonduri, dar îndeplinirea cerințelor de condiționalitate s-ar putea dovedi dificilă dacă nu se îmbunătățește contextul politic al elaborării și punerii în aplicare a politicilor. Comisia nu a impus sancțiuni financiare României în Pachetul de primăvară anunțat în 4 iunie, în pofida deficitului ridicat din 2024, dar acestea rămân posibile.

Următoarea revizuire a ratingului suveran al României de către Fitch este planificată în 15 august. Evaluarea agenției privind impactul probabil al planurilor de consolidare ale viitorului Guvern va fi încorporată în previziunile fiscale actualizate, alături de orice alte modificări al proiecțiilor privind PIB-ul și alte previziuni macroeconomice.

Citeste in continuare

Evenimente

INFLAȚIA A SĂRIT ÎN AER ÎN LUNA MAI. TĂVĂLUG DE SCUMPIRI PENTRU ROMÂNII DE RÂND, ÎNAINTE DE CATASTROFA FACTURILOR DE ENERGIE

Publicat

pe

Rata anuală a inflației a crescut îngrijorător în luna mai, potrivit datelor anunțate joi dimineață de Institutul Național de Statistică. Potrivit specialiștilor, este cea mai mare creștere din ultimele luni. Evoluția este cu atât mai îngrijorătoare cu cât se produce înainte de eliminarea schemelor de sprijin la energie electric, de la 1  iulie, ceea ce va avea un efect grav asupra finanțelor românilor.

Cele mai mari scumpiri s-au înregistrat la fructe si legume, cu peste 11 %, dar o creștere semnificativă, de 9%, se constată și în cazul uleiului.

INFLAŢIA ŞI EVOLUŢIA PREŢURILOR DE CONSUM: MAI 2025

Indicele preţurilor de consum (IPC) – indicator pentru determinarea inflaţiei la nivel naţional
– Indicele preţurilor de consum în luna mai 2025 comparativ cu luna aprilie 2025 a fost 100,46%.
– Rata inflaţiei de la începutul anului (mai 2025 comparativ cu decembrie 2024) a fost 2,6%.
– Rata anuală a inflaţiei în luna mai 2025 comparativ cu luna mai 2024 a fost 5,5%.
– Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (iunie 2024 – mai 2025) faţă de precedentele 12 luni (iunie 2023 – mai 2024) a fost 5,0%.

sursă: INS

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE