Stiri economice
București – PIB ca la Viena, dezvoltare urbană ca-n India

Bucureştiul stă mai bine decât multe alte capitale din UE la capitolul produs intern brut pe cap de locuitor ajustat cu puterea de cumpărare, conform calculelor institutului de statistică al Uniunii Europene Eurostat. Cu 43.800 de euro în 2015 şi cel mai probabil peste 44.000 de euro în 2016, nu numai că metropola de pe Dâmboviţa a depăşit Sofia, Zagrebul ori Budapesta, dar a lăsat semnificativ în urmă şi Berlinul, Lisabona, Roma sau Madridul şi suflă în ceafa Vienei (care în 2016 avea 44.700 de euro per capita). Nu vom insista asupra modului de calcul al acestui indicator, care evident nu este perfect, şi nici asupra faptului că, urmare a deceniilor de economie centralizată, cele mai multe companii mari îşi au încă sediul social în Bucureşti, deşi o mare parte a cifrei de afaceri provine din alte zone din ţară. De altfel, acest din urmă aspect se întâlneşte, într-o măsură mai mică sau mai mare, în multe din statele europene.
Adevărata problemă o reprezintă, în cazul cifrelor economice remarcabile ale capitalei României, discrepanţa imensă între acestea şi modul în care evoluează oraşul. Este evident pentru oricine a vizitat măcar o altă metropolă din UE că prosperitatea economică se traduce în majoritatea cazurilor într-o dezvoltare a infrastructurii şi într-o creştere palpabilă a calităţii vieţii. În Bucureşti, cel puţin din unele puncte de vedere, lucrurile stagnează sau chiar involuează.
Aglomeraţie-record
Zona transportului rutier este una din cele care provoacă cele mai multe nemulţumiri. Este suficient să spunem că, la aproape 30 de ani de la căderea regimului comunist, Bucureştiul nu are o centură modernă, ci se mulţumeşte cu un drum cu o singură bandă pe sens pe partea de sud-vest, sud şi est, presărat cu intersecţii la nivel unde se formează cozi de kilometri la aproape orice oră, şi cu o şosea cu două benzi pe sens pe vest şi nord, încă nefinalizată şi cu nu mai puţin de 11 sensuri giratorii. În acelaşi timp, toate metropolele de la vest de noi au variante de ocolire sub formă de autostrăzi ce uneori ajung la patru sau mai multe benzi pe sens. Chiar şi sora mai săracă de la sud, Sofia, a reuşit să construiască în doar câţiva ani o centură modernă, cu intersecţii pe două şi trei niveluri, la care bucureştenii pot doar visa.
Și reţeaua rutieră din interiorul oraşului se află, în ultimul deceniu, într-o stagnare aproape completă. În afară de finalizarea Pasajului Basarab şi de o mână de pasaje supraterane sau subterane de importanţă mai degrabă locală (Piaţa Presei, Barbu Văcărescu, Mihai Bravu, Doamna Ghica ori Piaţa Sudului), pe hartă nu au apărut nici măcar o bucăţică din promisa autostradă suspendată, nici alte lărgiri, străpungeri sau intersecţii denivelate desenate de proiectanţi încă de la începutul anilor 2000, dacă nu chiar mai devreme. În curând vom asista, cel mai probabil, la situaţia hilară, dacă nu ar fi de-a dreptul absurdă, în care A3 Bucureşti-Ploieşti se va vărsa în Capitală printr-o stradă cu o bandă pe sens. Asta pentru că, deşi construcţia autostrăzii a început acum 11 ani, edilii nu au reuşit încă să demareze lărgirea Șoselei Fabrica de Glucoză.
”S-au tocat bani pe concerte şi alte proiecte fără utilitate, normal că nu au mai rămas bani pentru investiţii. Fără acestea, un oraş nu se poate dezvolta”, explica situaţia Ciprian Ciucu, consilier municipal din partea opoziţiei. Iar impactul acestor nerealizări este sesizabil în fiecare zi. Bucureştiul este pe primul loc în Europa şi pe locul cinci în lume la aglomeraţia din trafic, potrivit indexului realizat de TomTom, cu un nivel al congestiei de 50%. La nivelul capitalelor UE, urmează Londra şi Roma, cu 40%, Paris şi Bruxelles, cu 38%, şi Atena şi Varşovia, cu 37%.
Transport public pe butuci
Dar poate că Bucureştiul se află în avangarda oraşelor moderne, care nu mai investesc în extinderea reţelei stradale, ci folosesc banii pentru a moderniza transportul în comun şi pentru a încuraja metodele alternative de transport, cum ar fi bicicletele? Nici vorbă: pista de pe Buzeşti e în realitate impracticabilă, iar cele de pe Liviu Rebreanu şi Pantelimon sunt deseori blocate de maşini parcate. Singurele sectoare pe care bicicliştii pot merge într-adevăr „ca afară” sunt pe Calea Victoriei, Aviatorilor şi Kiseleff.
Asta în timp ce regia de transport public se află de ani buni într-o situaţie ingrată, cu un parc de vehicule îmbătrânit şi subdimensionat. Oficial, există aproape 500 de tramvaie, aproape 300 de troleibuze şi circa 1.150 de autobuze. În realitate, după cum au dezvăluit angajaţii RATB, din cauza defecţiunilor şi a lipsei pieselor de schimb, doar circa 50% din vehicule sunt cu adevărat operaţionale. Spre comparaţie, în Viena, oraş cu 1,7 milioane de locuitori, sunt în circulaţie 700 de tramvaie şi 600 de autobuze. Asta în condiţiile în care reţeaua de metrou cu 84 de staţii acoperă cele mai multe zone ale oraşului şi transportă anual 500 de milioane de pasageri (de trei ori mai mult decât Metrorex).
Evenimente
George Simion, avertisment sumbru: „Orice creştere de taxe reprezintă recesiune”
Liderul suveraniștilor români atrage atenția asupra pericolului ascuns al creșterii taxelor, care automat va duce la declanșarea unei puternice recesiuni economice.
Candidatul AUR la alegerile prezidenţiale George Simion a declarat, marţi, că orice creştere de taxe reprezintă recesiune şi avem de reglat, în primul rând, munca, care trebuie încurajată, nu supraimpozitată. El a mai spus că trebuie să fim mândri de ce am realizat în 1800, în 1900, în construcţia Transfăgărăşanului, pentru că au fost români de-ai noştri şi asta înseamnă suveranitate şi independenţă naţională, nu izolationism.
”Vrem ca toţi antreprenorii să fie egali şi să îşi plătească corect taxele care nu se vor majora. Orice creştere de taxe reprezintă recesiune. Aşa că noi avem de reglat, în primul rând, munca, care trebuie încurajată, nu supraimpozitată”, a precizat George Simion într-o dezbatere.
Nu vom mări taxele importante care vizează mediul antreprenorial. Sunt companii care nu îşi plătesc taxele corect în România şi acolo trebuie să intervenim, dar în dialog cu mediul de afaceri. Lărgirea bazei de impozitare, prin dezvoltarea domeniilor precum construcţiile şi agricultura, este singura noastră şansă de a evita recesiunea”, a declarat Simion.
”Sunt aici pentru a discuta şi pe modelul Pactului de la Snagov, pentru aderarea noastră la Uniunea Europeană şi la NATO, din 1995, care a funcţionat. Eu nu văd decât economia ca parte a acestui program de ţară, conform programului oferit de Aspes, pe următorii 20 de ani, conform strategiei elaborate de Academia Română, care totuşi are şi ea un rol la fel ca şi Camera de Comerţ şi Industrie, ca şi Biserica noastră naţională”, a mai spus liderul AUR.
”Trebuie să fim mândri de ce am realizat în 1800, în 1900, în construcţia Transfăgărăşanului, pentru că au fost români de-ai noştri. Asta înseamnă suveranitate şi independenţă naţională, nu izolationism”, a mai spus el.
Evenimente
INDICELE ROBOR LA 3 LUNI A SCĂZUT LA 7,20%
Indicele ROBOR la trei luni, principalul reper pentru costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a scăzut marți la 7,20% pe an, față de 7,31% înregistrat în ședința precedentă, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Este cel mai redus nivel din 30 ianuarie 2023.
La începutul anului 2025, indicele se situa la 5,92%, dar a cunoscut o ușoară creștere începând cu 6 mai, la scurt timp după primul tur al alegerilor prezidențiale.
Și ceilalți indici ROBOR au înregistrat scăderi: cel la șase luni, folosit în calculul dobânzilor la creditele ipotecare, a coborât la 7,36%, iar ROBOR la 12 luni a ajuns la 7,42%.
În același timp, indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), aplicabil creditelor noi în lei, este de 5,55% pe an, în scădere de la 5,66%, reflectând tendința de stabilizare a costurilor creditării în contextul evoluției pieței interbancare.
Sursa: Realitatea Financiara
Evenimente
Rata inflației a stagnat în aprilie. Cum au evoluat prețurile în ultimul an? – date INS
Rata inflației un luna aprilie a marcat o creștere nesemnificativă față de luna precedentă, potrivit datelor publicate marți de Institutul Național de Statistică. De la începutul anului, rata inflației a fost de 2,2%.
1. Indicele preţurilor de consum (IPC) – indicator pentru determinarea inflaţiei la nivel naţional
▪ Indicele preţurilor de consum în luna aprilie 2025 comparativ cu luna martie 2025 a fost 100,07%.
▪ Rata inflaţiei de la începutul anului (aprilie 2025 comparativ cu decembrie 2024) a fost 2,2%.
▪ Rata anuală a inflaţiei în luna aprilie 2025 comparativ cu luna aprilie 2024 a fost 4,9%.
▪ Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (mai 2024 – aprilie 2025) faţă de precedentele 12 luni (mai 2023 – aprilie 2024) a fost 5,0%.
2. Indicele armonizat al preţurilor de consum (IAPC) – indicator pentru determinarea inflaţiei la nivelul statelor membre ale UE
▪ Indicele armonizat al preţurilor de consum în luna aprilie 2025 comparativ cu luna martie 2025 a fost 100,21%.
▪ Rata anuală a inflaţiei în luna aprilie 2025 comparativ cu luna aprilie 2024 calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) a fost 4,9%.
▪ Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (mai 2024 – aprilie 2025) faţă de precedentele 12 luni (mai 2023 – aprilie 2024) determinată pe baza IAPC a fost 5,3%.
-
Evenimenteacum 2 zile
BURSA DE VALORI BUCUREȘTI A CÂȘTIGAT APROAPE 17 MILIARDE DE LEI ÎNTR-O SĂPTĂMÂNĂ
-
Uncategorizedacum o zi
5 greșeli pe care să le eviți atunci când cumperi o mașină second hand
-
Evenimenteacum o zi
Tribunalul a dat undă verde exploatării de gaze Neptun Deep din Marea Neagră. „O victorie importantă”, a transmis ministrul Sebastian Burduja
-
Evenimenteacum 2 zile
BRD NU MAI ACCEPTĂ TEMPORAR BACNOTELE DE 50 USD
-
Evenimenteacum o zi
TRUMP SUSȚINE TARIFE DE 80% PENTRU IMPORTURILE DIN CHINA, ÎN PRAGUL DISCUȚIILOR COMERCIALE BILATERALE
-
Uncategorizedacum o zi
Fii mai activ – alege să folosești bicicleta, prin oras
-
Evenimenteacum 20 de ore
Victor Negrescu propune prelungirea PNRR cu 18 luni
-
Evenimenteacum o zi
PREMII DE MILIOANE LA LOTO 6/49. PESTE 4 MILIOANE DE EURO CÂȘTIGATE LA EXTRAGEREA DE DUMINICĂ