Connect with us

Stiri economice

București – PIB ca la Viena, dezvoltare urbană ca-n India

Publicat

pe

Bucureştiul stă mai bine decât multe alte capitale din UE la capitolul produs intern brut pe cap de locuitor ajustat cu puterea de cumpărare, conform calculelor institutului de statistică al Uniunii Europene Eurostat. Cu 43.800 de euro în 2015 şi cel mai probabil peste 44.000 de euro în 2016, nu numai că metropola de pe Dâmboviţa a depăşit Sofia, Zagrebul ori Budapesta, dar a lăsat semnificativ în urmă şi Berlinul, Lisabona, Roma sau Madridul şi suflă în ceafa Vienei (care în 2016 avea 44.700 de euro per capita). Nu vom insista asupra modului de calcul al acestui indicator, care evident nu este perfect, şi nici asupra faptului că, urmare a deceniilor de economie centralizată, cele mai multe companii mari îşi au încă sediul social în Bucureşti, deşi o mare parte a cifrei de afaceri provine din alte zone din ţară. De altfel, acest din urmă aspect se întâlneşte, într-o măsură mai mică sau mai mare, în multe din statele europene.

Adevărata problemă o reprezintă, în cazul cifrelor economice remarcabile ale capitalei României, discrepanţa imensă între acestea şi modul în care evoluează oraşul. Este evident pentru oricine a vizitat măcar o altă metropolă din UE că prosperitatea economică se traduce în majoritatea cazurilor într-o dezvoltare a infrastructurii şi într-o creştere palpabilă a calităţii vieţii. În Bucureşti, cel puţin din unele puncte de vedere, lucrurile stagnează sau chiar involuează.

Aglomeraţie-record

Zona transportului rutier este una din cele care provoacă cele mai multe nemulţumiri. Este suficient să spunem că, la aproape 30 de ani de la căderea regimului comunist, Bucureştiul nu are o centură modernă, ci se mulţumeşte cu un drum cu o singură bandă pe sens pe partea de sud-vest, sud şi est, presărat cu intersecţii la nivel unde se formează cozi de kilometri la aproape orice oră, şi cu o şosea cu două benzi pe sens pe vest şi nord, încă nefinalizată şi cu nu mai puţin de 11 sensuri giratorii. În acelaşi timp, toate metropolele de la vest de noi au variante de ocolire sub formă de autostrăzi ce uneori ajung la patru sau mai multe benzi pe sens. Chiar şi sora mai săracă de la sud, Sofia, a reuşit să construiască în doar câţiva ani o centură modernă, cu intersecţii pe două şi trei niveluri, la care bucureştenii pot doar visa.


 

Și reţeaua rutieră din interiorul oraşului se află, în ultimul deceniu, într-o stagnare aproape completă. În afară de finalizarea Pasajului Basarab şi de o mână de pasaje supraterane sau subterane de importanţă mai degrabă locală (Piaţa Presei, Barbu Văcărescu, Mihai Bravu, Doamna Ghica ori Piaţa Sudului), pe hartă nu au apărut nici măcar o bucăţică din promisa autostradă suspendată, nici alte lărgiri, străpungeri sau intersecţii denivelate desenate de proiectanţi încă de la începutul anilor 2000, dacă nu chiar mai devreme. În curând vom asista, cel mai probabil, la situaţia hilară, dacă nu ar fi de-a dreptul absurdă, în care A3 Bucureşti-Ploieşti se va vărsa în Capitală printr-o stradă cu o bandă pe sens. Asta pentru că, deşi construcţia autostrăzii a început acum 11 ani, edilii nu au reuşit încă să demareze lărgirea Șoselei Fabrica de Glucoză.

”S-au tocat bani pe concerte şi alte proiecte fără utilitate, normal că nu au mai rămas bani pentru investiţii. Fără acestea, un oraş nu se poate dezvolta”, explica situaţia Ciprian Ciucu, consilier municipal din partea opoziţiei. Iar impactul acestor nerealizări este sesizabil în fiecare zi. Bucureştiul este pe primul loc în Europa şi pe locul cinci în lume la aglomeraţia din trafic, potrivit indexului realizat de TomTom, cu un nivel al congestiei de 50%. La nivelul capitalelor UE, urmează Londra şi Roma, cu 40%, Paris şi Bruxelles, cu 38%, şi Atena şi Varşovia, cu 37%.

Transport public pe butuci

Dar poate că Bucureştiul se află în avangarda oraşelor moderne, care nu mai investesc în extinderea reţelei stradale, ci folosesc banii pentru a moderniza transportul în comun şi pentru a încuraja metodele alternative de transport, cum ar fi bicicletele? Nici vorbă: pista de pe Buzeşti e în realitate impracticabilă, iar cele de pe Liviu Rebreanu şi Pantelimon sunt deseori blocate de maşini parcate. Singurele sectoare pe care bicicliştii pot merge într-adevăr „ca afară” sunt pe Calea Victoriei, Aviatorilor şi Kiseleff.

Asta în timp ce regia de transport public se află de ani buni într-o situaţie ingrată, cu un parc de vehicule îmbătrânit şi subdimensionat. Oficial, există aproape 500 de tramvaie, aproape 300 de troleibuze şi circa 1.150 de autobuze. În realitate, după cum au dezvăluit angajaţii RATB, din cauza defecţiunilor şi a lipsei pieselor de schimb, doar circa 50% din vehicule sunt cu adevărat operaţionale. Spre comparaţie, în Viena, oraş cu 1,7 milioane de locuitori, sunt în circulaţie 700 de tramvaie şi 600 de autobuze. Asta în condiţiile în care reţeaua de metrou cu 84 de staţii acoperă cele mai multe zone ale oraşului şi transportă anual 500 de milioane de pasageri (de trei ori mai mult decât Metrorex).

 

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

CCR A DECIS RESPINGEREA ANULĂRII ALEGERILOR. ÎN UNANIMITATE, S-A CONFIRMAT ORDINEA PRIMILOR 2 CLASAȚI. TURUL DOI ARE LOC PE 8 DECEMBRIE

Publicat

pe

CCR a decis repingerea ANULĂRII alegerilor. În unanimitate, s-a confirmat ordinea primilor 2 clasați 

Din sursele Realitatea PLUS, se pare că ordinea candidaților s-a schimbat. Marcel Ciolacu ar fi trecut pe locul 2, iar Elena Lasconi pe 3. Ar mai fi de renumărat 650.000 de voturi din Diaspora, care ajung în țară pe 9 decembrie.

Solicitarea de anulare a fost depusă de Cristian Terheș, candidat la alegerile prezidențiale, care a contestat validitatea procesului electoral, invocând posibile nereguli. Argumentele acestuia, precum și datele rezultate din renumărarea voturilor efectuată de Biroul Electoral Central (BEC), vor constitui baza deliberării judecătorilor constituționali.

Reamintim că Elena Lasconi și Călin Georgescu au intrat, inițial, în turul al doilea al alegerilor prezidențiale. Ulterior, CCR a decis renumărarea voturilor.

Imagine

Imagine

Citeste in continuare

Evenimente

TikTok, audiat la Parlamentul European în contextul alegerilor din Europa, inclusiv România. Manipularea informației, sub lupa europarlamentarilor

Publicat

pe

Comisia pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorului din Parlamentul European (PE) va audia marţi reprezentanţi ai TikTok asupra modului în care această companie aplică regulile digitale ale UE, în contextul alegerilor desfăşurate recent în Europa, a anunţat luni într-un comunicat de presă legislativul european.

Marţi, începând aproximativ de la ora 11:00 CET (12:00 ora României), Comisia pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorului va desfăşura o discuţie cu Caroline Greer, directoare a TikTok pentru politici publice şi relaţii guvernamentale, şi cu Brie Pegum, director global de producţie, autenticitate şi transparenţă al TikTok.

Europarlamentarii sunt aşteptaţi să pună întrebări legate de măsurile luate de companie, în conformitate cu manualul de reguli digitale al UE, pentru a garanta un spaţiu online sigur, transparent şi de încredere, mai ales în perioadele electorale.

Legea privind Serviciile Digitale ale UE (Digital Services Act – DSA), intrată deplin în vigoare pe 17 februarie 2024, stabileşte obligaţii stricte pentru furnizorii de servicii digitale, cum ar fi social media sau comerţul online, de a combate conţinutul ilegal, dezinformarea online şi alte riscuri online pentru societate.

Elena Lasconi, primele declarații după EXIT POLL-ul alegerilor parlamentare: „Roboții ruși de pe TikTok nu au cum să ne distrugă democrația”

Comisia Europeană, care în virtutea DSA dispune de prerogative de investigare şi sancţionare, a început să examineze strategiile de îndeplinire a acestor obligaţii în cazul mai multor platforme online foarte mari.

În contextul alegerilor aflate în desfăşurare în România, Comisia Europeană a adresat întrebări referitoare la procesul companiei TikTok de gestiune a riscului în ceea ce priveşte manipularea informaţiei, sistemul de recomandare (ce oferă utilizatorului sugestii pentru articolele cele mai relevante – n.r.) şi accesul terţilor la date.

Comisia a adresat anterior întrebări despre designul şi funcţionarea sistemelor de recomandare ale TikTok, YouTube şi Snapchat, şi mai precis asupra măsurilor întreprinse de TikTok pentru combaterea riscurilor legate de alegeri, asigurarea pluralismului media şi a discursului public.

Citeste in continuare

Evenimente

Rezervele în valută ale BNR au scăzut cu 1,6 miliard de euro în noiembrie

Publicat

pe

Rezervele valutare ale Băncii Naţionale a României totalizau 61,174 miliarde de euro la finele lunii noiembrie, în scădere cu 2,65% comparativ cu nivelul de la 31 octombrie 2024, informează un comunicat al Băncii Centrale.

În cursul lunii noiembrie au avut loc intrări de 4,374 miliarde euro, reprezentând: modificarea rezervelor minime în valută constituite de instituţiile de credit la BNR; alimentarea conturilor Ministerului Finanţelor şi altele.

De asemenea, au avut loc ieşiri de 6,041 miliarde euro, reprezentând: modificarea rezervelor minime în valută constituite de instituţiile de credit la BNR; plăţi de rate şi dobânzi în contul datoriei publice denominate în valută (aproximativ 649 milioane euro); plăţi din contul Comisiei Europene şi altele.

Nivelul rezervei de aur s-a menţinut la 103,6 tone. În condiţiile evoluţiilor preţurilor internaţionale, valoarea acesteia s-a situat la 8,399 miliarde euro, scrie Agerpres.

Rezervele internaţionale ale României (valute plus aur) la 30 noiembrie 2024 au fost de 69,573 miliarde euro, faţă de 71,361 miliarde euro la 31 octombrie 2024.

Plăţile scadente în luna decembrie 2024 în contul datoriei publice denominate în valută, directe sau garantate de Ministerul Finanţelor, însumează circa 441 milioane euro.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE