Connect with us

Stiri economice

EXCLUSIV Război în asigurări! Piața respinge, la unison, liberalizarea totală a constatării daunelor. Prim-vicele ASF vrea revoluție, sub semnul protecției consumatorului

Publicat

pe

Ei nu vor ca activitatea de constatare a daunelor din accidente să devină atributul exclusiv al unei singure organizaţii profesionale, dar ar fi de acord ca păgubitul să poată să opteze şi pentru constatatori care lucrează cu firmele de asigurare, cu brokerul sau chiar cu service-ul reparator. 

De partea cealaltă, proiectul privind liberalizarea totală a activităţii de constatator de daună este susţinut de către prim-vicepreşedintele ASF, Ovidiu Wlassopol şi de consilierul său, Cristian Muntean, unul dintre cei care au lucrat la conceperea noii legi RCA. 

Alături de cei doi vine şi Registrul Auto Român, instituţie care şi-a declarat sprijinul pentru constituirea unui corp independent al constatatorilor de daună. 

În prezent, constatarea daunelor din accidente auto, atunci când este vorba de o despăgubire în baza poliţei RCA, se poate face doar de către persoane angajate sau colaboratoare ale firmelor de asigurare. 

Un grup de lucru privind protecţia consumatorilor, organizat la ASF, a propus recent ca Autoritatea să elaboreze, împreună cu Registrul Auto Român, un proiect de lege care să readucă pe tapet înfiinţarea unui corp al constatorilor independenţi de daună. Un astfel de proiect, denumit atunci CEETAR, a mai fost discutat şi în anii 2014-2015 şi a fost până la urmă respins de comisiile de specialitate din Parlament. 

Situaţia de astăzi, susţin Muntean şi Wlassopol, face ca persoanele care se ocupă de constatarea daunelor să fie în conflict de interese(fiind angajate sau colaboratoare ale firmelor de asigurare) şi unicizează România în context european. Liberalizarea pieţei pe un model utilizat  în Germania şi în alte state UE este, spune Wlassopol, singura metodă prin care păgubitul/consumatorul poate fi protejat cu adevărat. 

” Consumatorul de asigurări trebuie să poată opta la servicii privind constatarea daunelor efectuate de către un constatator independent, ales de către el, dincolo de orice bănuială de parti-pris cu asigurătorul. Doar în acest fel se poate asigura o protecţie reală a păgubitului RCA, la fel cum se întâmplă în multe ţări din cadrul UE. De altfel, am convingerea fermă că acest demers va contribui în mod substanţial la credibilizarea pieţei de asigurări şi apreciez că susţinerea acestui proiect de către piaţa de asigurări ar constitui dovada maturizării acestei pieţe. Esenţial este faptul că activitatea independentă este opusul activităţii desfăşurate de un salariat, care este o activitate dependentă. „, a transmis, pentru Capital, Ovidiu Wlassopol, prim-vicepreşedintele ASF.

 

Wlassopol face trimitere inclusiv la Codul Fiscal, care la definiţia privind activitatea independentă nu include şi persoanele fizice salariate sau colaboratoare ale unor societăţi comerciale, aşa cum sunt astăzi constatorii de daună. Norma 20 privind RCA spune, în ultima ei formă, că activitatea de constatare daune trebuie să fie o „activitate independentă”, dar aceea;i normă arată că această activitate poate fi ” externalizată sau în cadrul unui asigurător”. 


 

Front comun împotriva liberalizării „pe stil CEETAR”: un corp independent al constatatorilor nu este o necesitate pentru piaţă. Autoreglementarea este soluţia adoptată în ţările UE

Într-un document obţinut de Capital şi transmis inclusiv preşedintelui ASF, Leonardo Badea, organizaţiile reprezentantive ale pieţei asigurărilor spun că, dimpotrivă, dacă piaţa constatării daunelor va fi liberalizată total, tocmai păgubitul/consumatorul va fi cel afectat. 

Documentul este asumat de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare (UNSAR), dar şi de cele două organizaţii ale brokerilor, Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare (PRBAR) şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare (UNSICAR). Din acest grup fac parte inclusiv reprezentanţi ai unor companii specializate în regularizarea daunelor.

” …suntem de acord cu o îmbunătăţire a procesului de constatare a daunelor, însă considerăm că practica naţională ar trebui să ţină cont atât de legislaţia Uniunii Europene în materia asigurărilor auto cât şi de experienţa europeană în acest domeniu, care, conform unei analize realizate cu ajutorul Insurance Europe, arată că autoreglementarea este soluţia optimă adoptată de majoritatea ţărilor UE”.

Cele trei organizaţii spun că înfiinţarea unui corp al constatatorilor de daună nici nu este o necesitate pentru piaţă, având în vedere că numărul reclamaţiilor privind această activitate a scăzut mult în ultimii ani ” ca urmare a eficientizării prin autoreglementare”. 

Argumentul petiţiilor primite de ASF este unul folosit des de susţinătorii corpului constatorilor independenţi, care spun că cea mai mare parte a nemulţumirilor vizează tocmai probleme cu constatarea daunelor. Totuşi, numărul petiţiilor a scăzut în 2017, dar ASF explică dfaptul că scăderea a fost una contextuală, determinată de rezolvarea falimentelor Astra şi Carpatica Asig. 

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Statul a trecut pragul de 1.000 de miliarde de lei datorie! Avertismentul directorului Trezoreriei

Publicat

pe

Directorul general al Trezoreriei, Ștefan Nanu, a anunțat că statul s-ar putea să fi trecut cu datoria publică peste pragul de 1.000 de miliarde de lei în aprilie, în contextul în care, în februarie, nivelul datoriei raportate s-a situat la 990,8 miliarde de lei, iar statul se împrumută în ritm alert din cauza deficitelor bugetare mari.

Ieșirea publică a directorului general al Trezoreriei, Ștefan Nanu, privind depășirea pragului de 1.000 miliarde lei datorie publică este un act excepțional cu valoare de avertisment tehnocrat de rang înalt.

Într-un context obișnuit, astfel de informații sunt comunicate prin canale instituționale și fără declarații anticipative. Faptul că directorul Trezoreriei a vorbit public înainte de publicarea oficială a datelor indică o tensiune gravă între responsabilitatea tehnică și deriva politică actuală.

Citeste in continuare

Evenimente

Avertisment de la agențiile de rating. Pericolul iminent la care se expune România dacă nu reduce gaura din buget

Publicat

pe

România este în pericol să fie retrogradată la categoria „junk” de către agențiile de rating, dacă nu face nimic pentru reducerea deficitului și stabilizarea datoriei publice.  

Perspectivele reducerii deficitelor aflate la un nivel ridicat record și stabilizarea creșterii rapide a datoriei publice reprezintă elementul central al evaluării ratingului suveran al României, după alegerile prezidențiale de luna trecută, se arată într-un raport al agenției de evaluare financiară Fitch Ratings.

După ani de derapaje fiscale și erodare a credibilității politice fiscale, următorul Guvern se va confrunta cu provocarea complexă de a-și asuma un proces de consolidare fiscală multianual, amplu, pe fondul perspectivelor modeste de creștere și a fragmentării politice interne, apreciază Fitch.

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, independent, un centrist pro-UE, l-a învins pe populistul de dreapta George Simion în turul doi al alegerilor prezidențiale din 18 mai. Acum sunt în derulare negocieri între partidele politice pro-UE din România pentru formarea unui nou Guvern. Precedenta coaliție pro-EU s-a prăbușit la începutul lunii mai, după doar patru luni la putere, după victoria lui Simion în primul tur.

Victoria lui Nicușor Dan a redus pe termen scurt riscurile provocate de o perioadă prelungită de incertitudine politică sporită, potențial însoțită de turbulențe pe piețele financiare. Dar rămâne de văzut dacă se va îmbunătăți eficacitatea politicilor, ținând cont de fragmentarea legislativului și sporirea polarizării sociale, subliniată de alegerile prezidențiale.

Evoluțiile din acest an sunt în linii mari în concordanță cu opinia Fitch din 21 februarie (când a fost confirmat ratingul României la ”BBB minus”/perspectivă negativă) potrivit căreia incertitudinea politică rămâne ridicată cel puțin până la reluarea alegerilor prezidențiale după anularea de anul trecut, iar extinderea ciclului electoral va amâna măsurile suplimentare de consolidare fiscală cel puțin până în semestrul doi din 2025.

Noul președinte și potențialele partide de coaliție au recunoscut amploarea provocărilor fiscale. Conform informațiilor din presă, convenirea asupra planurilor de consolidare este o prioritate urgentă în cadrul negocierilor lor de coaliție, iar Nicușor Dan a afirmat că o țintă realistă de deficit pentru acest an este de 7,5% din PIB. Planul fiscal-structural pe termen mediu pe șapte ani al României, convenit cu UE, are ca obiectiv un deficit de 7% din PIB în 2025.

Anul trecut, deficitul general guvernamental al României s-a adâncit la 9,3% din PIB, de la 6,6% din PIB în 2023, conform datelor finale. Creșterea de la estimarea inițială de 8,7% din PIB a contribuit la majorarea datoriei 54,8% din PIB în 2024, de la 48,9% din PIB în 2023.

În primele patru luni din acest an deficitul bugetar s-a situat la 56 miliarde lei (2,95% din PIB-ul proiectat pentru 2025), similar cu 57 miliarde lei în perioada similară din 2024.

Comisia Europeană previzionează un deficit de 8,6% din PIB în 2025, dacă nu sunt modificate politicile actuale. De asemenea, Comisia presupune o creștere a PIB de 1,4%, în conformitate cu propriile previziuni ale Fitch. Cu toate acestea, datele economice de până acum – în special lipsa creșterii PIB-ului în ritm trimestrial în primul trimestru din 2025 – sugerează riscuri pentru această prognoză, scoțând în evidență compromisurile politice implicate în reducerea deficitului.

Deși Guvernul precedent a adoptat la finalul anului trecut unele măsuri fiscale, inclusiv înghețarea salariilor și a pensiilor, rezultatele sub așteptări din 2024 indică că ar fi necesară o ajustare mai mare decât cea planificată în cadrul programului pe termen mediu, pentru a atinge obiectivul de deficit de 7,5% din PIB. Măsurile de consolidare fiscală care vor rezulta dintr-un acord de coaliție vor oferi o primă oportunitate de a evalua detaliat modul și ritmul cu care următorul Guvern intenționează să reducă deficitul în 2025 și în 2026.

Intrările de fonduri europene rămân importante ca stimulent direct pentru creșterea pe termen scurt și îmbunătățirea potențialului de creștere. O președinție pro-UE și formarea unui Guvern pro-UE durabil ar sprijini intrările de fonduri, dar îndeplinirea cerințelor de condiționalitate s-ar putea dovedi dificilă dacă nu se îmbunătățește contextul politic al elaborării și punerii în aplicare a politicilor. Comisia nu a impus sancțiuni financiare României în Pachetul de primăvară anunțat în 4 iunie, în pofida deficitului ridicat din 2024, dar acestea rămân posibile.

Următoarea revizuire a ratingului suveran al României de către Fitch este planificată în 15 august. Evaluarea agenției privind impactul probabil al planurilor de consolidare ale viitorului Guvern va fi încorporată în previziunile fiscale actualizate, alături de orice alte modificări al proiecțiilor privind PIB-ul și alte previziuni macroeconomice.

Citeste in continuare

Evenimente

INFLAȚIA A SĂRIT ÎN AER ÎN LUNA MAI. TĂVĂLUG DE SCUMPIRI PENTRU ROMÂNII DE RÂND, ÎNAINTE DE CATASTROFA FACTURILOR DE ENERGIE

Publicat

pe

Rata anuală a inflației a crescut îngrijorător în luna mai, potrivit datelor anunțate joi dimineață de Institutul Național de Statistică. Potrivit specialiștilor, este cea mai mare creștere din ultimele luni. Evoluția este cu atât mai îngrijorătoare cu cât se produce înainte de eliminarea schemelor de sprijin la energie electric, de la 1  iulie, ceea ce va avea un efect grav asupra finanțelor românilor.

Cele mai mari scumpiri s-au înregistrat la fructe si legume, cu peste 11 %, dar o creștere semnificativă, de 9%, se constată și în cazul uleiului.

INFLAŢIA ŞI EVOLUŢIA PREŢURILOR DE CONSUM: MAI 2025

Indicele preţurilor de consum (IPC) – indicator pentru determinarea inflaţiei la nivel naţional
– Indicele preţurilor de consum în luna mai 2025 comparativ cu luna aprilie 2025 a fost 100,46%.
– Rata inflaţiei de la începutul anului (mai 2025 comparativ cu decembrie 2024) a fost 2,6%.
– Rata anuală a inflaţiei în luna mai 2025 comparativ cu luna mai 2024 a fost 5,5%.
– Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (iunie 2024 – mai 2025) faţă de precedentele 12 luni (iunie 2023 – mai 2024) a fost 5,0%.

sursă: INS

Sursa: Realitatea Financiara

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE