Connect with us

Stiri economice

EXCLUSIV Moştenitorii încep să obţină gratuit succesiunea. Sute de mii îşi aşteaptă rândul

Publicat

pe

Încă din vara anului trecut, ANCPI anunţa că rezervă un buget de 5,3 mil. lei pentru plata onorariului notarial perceput la eliberarea documentelor de moştenitor, bani care ajungeau pentru încheierea a peste 21.000 de dezbateri succesorale. În ciuda fondurilor disponibile, agenţia a plătit doar 11.500 de lei notarilor care au dezbătut cele 46 de succesiuni deschise în 2017. Pentru anul acesta, bugetul dedicat dezbaterilor succesorale a crescut la 30,5 mil. lei, suficient pentru 122.000 de români care ar putea obţine gratuit certificatele de moştenitor. Până acum, în cursul acestui an, au fost dezbătute 94 de succesiuni, dublu faţă de 2017, dar încă mult sub potenţial, arată datele obţinute în exclusivitate de revista Capital.

Actele de moştenitor au fost obţinute gratuit pentru imobile amplasate în 20 de localităţi din nouă judeţe: Vrancea, Teleorman, Buzău, Caraş-Severin, Prahova, Arad, Ilfov, Gorj şi Hunedoara. Moştenitorii din comuna gorjeană Bustuchin au obţinut cele mai multe succesiuni gratuite, adică 52, iar în restul localităţilor au fost eliberate, în medie, câte trei certificate de moştenitor.

Trebuie menţionat că plata  onorariilor pentru eliberarea certificatelor de moştenitor, a certificatelor de moştenitor suplimentar, a certificatelor de legatar şi a certificatelor de vacanţă succesorală este făcută de ANCPI în baza unui protocol de colaborare semnat în 2016 cu Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România prin care s-a stabilit decontarea unei sume fixe de 250 lei pentru fiecare autor al unei succesiuni, indiferent de numărul de imobile care alcătuiesc masa succesorală a defunctului. Această sumă este achitată de către ANCPI prin oficiile teritoriale, iar moştenitorii nu sunt obligaţi să achite niciun alt onorariu. Primele demersuri au fost făcute în 2017, iar protocolul va fi în vigoare până în 2025.

Cine beneficiază

Persoanele care pot obţine succesiunea gratuit sunt cele care au proprietăţi în localităţile în care s-a finalizat procesul de cadastrare derulat prin Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară. Proprietarii a peste 750.000 de imobile din 717 localităţi, în care s-a finalizat procesul de cadastrare integral sau parţial, pot obţine gratuit actele de moştenitor dacă se află într-o situaţie de succesiune. Aceste persoane scapă de plata unor onorarii care depăşesc deseori 1.000 de lei/succesiune, în funcţie de valoarea imobilelor moştenite.

 

Primele persoane care vor pune la dispoziţia oficiilor de cadastru documentele solicitate vor fi beneficiarii acestor gratuităţi, în contextul în care moştenitorii nu sunt nevoiţi să meargă la notar. Practic, oficiile de cadastru sunt obligate să sesizeze camerele notarilor publici în a căror rază teritorială şi-au avut ultimul domiciliu defuncţii, în vederea emiterii certificatelor de moştenitor. Oficiile de cadastru transmit notarilor o cerere, precum şi lista proprietarilor decedaţi, care au deţinut imobile în localităţile incluse în programul naţional de cadastru. Această listă va fi însoţită, în mod obligatoriu, de certificatul de deces, în copie, sau un extras de uz oficial de la registrul de stare civilă, sesizarea pentru deschiderea procedurii succesorale, pusă la dispoziţia oficiului de cadastru de către secretarul primăriei, care conţine toate datele de identificare ale succesibililor, extrasul de carte funciară pentru informare şi copii ale actelor de proprietate ale defunctului, colectate în cadrul procesului de înregistrare sistematică de către persoana autorizată care efectuează aceste lucrări. 

Ulterior eliberării actelor, notarul public are obligaţia de a transmite certificatul de moştenitor oficiului de cadastru în a cărui rază teritorială se află imobilele care fac obiectul cadastrării, pentru a fi înscrise în cartea funciară.

ANCPI este obligat prin legea cadastrului să plătească certificatele de moştenitor, cu excepţia celor eliberate după doi ani de la data sesizării notarilor de către oficiul teritorial de cadastru. Plata se face în termen de 30 de zile de la eliberarea documentelor.

Grăbirea cadastrării

Motivul pentru care ANCPI plăteşte din bugetul propriu onorariile notarilor este că agenţia s-a angajat să cadastreze toate cele aproximativ 40 de milioane de imobile din România până în anul 2023 prin intermediul Programului Naţional de Cadastru şi Carte Funciară (PNCCF). În procesul de înregistrare a imobilelor, noile cărţi funciare sunt deschise pe numele defuncţilor, iar pentru a grăbi obţinerea certificatelor de moştenitor, ANCPI a semnat un protocol cu notarii. Până acum au fost înscrise în cadastru 27,8% din imobilele ţării, iar pentru acest an agenţia şi-a propus să înregistreze peste un milion de proprietăţi. O altă ţintă a instituţiei este ca până în 2020 să înregistreze toate terenurile agricole care fac obiectul subvenţiilor plătite din fonduri europene.

 

Terenurile agricole au fost declarate prioritare la înscrierea în cadastru, motiv pentru care aproape jumătate din numărul total de imobile cadastrate sunt imobile şi terenuri agricole. La sfârşitul primului trimestru din acest an, sistemul informatic de cadastru şi carte funciară avea în evidenţă o suprafaţă de 3,2 mil. de hectare de teren agricol. Judeţele cu cele mai mari suprafeţe de teren agricol cadastrat sunt Timiş, Constanţa, Tulcea, Arad şi Călăraşi, în timp ce la coada clasamentului sunt Bucureşti, Ilfov, Sălaj, Bistriţa-Năsăud şi Maramureş.

Reguli simplificate

 

ANCPI a alocat pentru acest an un buget de peste 400 mil. lei pentru înregistrarea imobilelor în cadrul programului. Pentru a grăbi procesul, agenţia a simplificat procedurile de licitaţie prin modificarea legii cadastrului. Astfel, numărul minim de imobile din cadrul unui sector cadastral scos la licitaţie a fost înjumătăţit, iar autorizaţii care execută lucrări de înregistrare a imobilelor în zone greu accesibile vor primi un preţ mai mare.

Modificările prevăd majorarea sumei de 60 de lei/imobil, decontată în prezent de ANCPI. Concret, suma decontată creşte proporţional cu gradul de dificultate al lucrării, putând ajunge până la 132 de lei/imobil în zonele mai greu accesibile. La multe licitaţii organizate anul trecut de primarii din localităţile de deal sau munte nu s-a prezentat nimeni din cauza sumelor prea mici, motiv pentru care contractele de finanţare încheiate cu oficiile de cadastru au fost reziliate.

Mai mult, primăriile pot decide prin hotărâre de consiliu local înscrierea în cartea funciară a imobilelor ce aparţin domeniului public al comunei sau oraşului. Decizia poate grăbi accesarea de fonduri europene, spun oficialii ANCPI. Cu alte cuvinte, dacă până acum cadastrarea imobilelor publice se făcea prin hotărâre de guvern, de acum este suficientă o hotărâre de consiliu local.

Acest articol a fost publicat în numărul 22 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 4 – 10  iunie 2018

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

De unde face rost guvernul de bani și energie ieftină ca să mențină plafonarea?

Publicat

pe

De la 1 aprilie plafonarea tarifelor în piața de energie ar trebui să fie oprită, însă premierul Ciolacu a declarat că se caută variante pentru extinderea acestei perioade.

Guvernul caută soluții pentru a menține pentru mai mult timp prețul plafonat la gaze, nu doar pentru economie, ci și pentru populație, a declarat, joi, premierul Marcel Ciolacu.

„Pe lângă investițiile publice din bani europeni, trebuie să aducem și investiții private în economie. Este foarte important că producătorii germani din industria auto anunță în ultimele zile relocări în România datorită costurilor mai reduse. Faptul că avem gaz ieftin contează enorm și, de aceea, ne gândim la soluții pentru a menține pentru mai mult timp prețul plafonat la gaze, nu doar pentru economie, ci și pentru populație”, a precizat Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern.

Potrivit prim-ministrului, se văd deja și investițiile în producția de energie.

„Sunt aproape 2.000 de MW noi, din care aproape jumătate sunt de la prosumatori. Fondul de mediu anunță acum că alți 20.000 de beneficiari pot instala panouri fotovoltaice cu banii de la stat, câte 30.000 lei pentru fiecare proiect”, a adăugat Marcel Ciolacu.

Citeste in continuare

Evenimente

Una din cele mai mari bănci din Germania concediază aproape 4.000 de angajați

Publicat

pe

Commerzbank, una dintre cele mai importante instituții financiare din Germania, a confirmat că va reduce aproximativ 3.900 de locuri de muncă până în 2028. Potrivit băncii, măsura este determinată de nevoie de eficientizare a activității prin digitalizare și „utilizarea sporită a locațiilor internaționale”.

Potrivit unor surse apropiate situației, Commerzbank intenționează să elimine între 3.000 și 4.000 de locuri de muncă, în cadrul unui proces amplu de restructurare. Instituția bancară are în prezent aproximativ 42.000 de angajați, astfel că aceste disponibilizări reprezintă o reducere semnificativă a personalului.scrie site-ul stiridiaspora.

Decizia vine în contextul unei tendințe mai largi de restructurare a marilor companii din diverse industrii.

Recent, un producător auto, un important furnizor de componente pentru mașini și o companie tradițională de mobilă au anunțat măsuri similare. O filială Volkswagen a avertizat, de asemenea, asupra unor reduceri masive de personal în Europa, în cazul în care tarifele Uniunii Europene vor fi aplicate. 

Citeste in continuare

Evenimente

Schimbare majoră în relația dintre ANAF și contribuabili. Ce modificări importante face Fiscul

Publicat

pe

Schimbare semnificativă ce reglementează relația dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili. După „invitații” apar „somațiile” ca instrument oficial de notificare a contribuabililor.

„Modificarea unui Ordin al ANAF poate să îi ducă la închisoare pe contribuabili. Dacă în 15 zile, aceștia nu prezintă documentele solicitate de fisc printr-o somație, pot face închisoare între un an și șase ani.

Ordinul ANAF ar putea deschide calea unor abuzuri și, de aceea, ministrul finanțelor ar trebui să îl modifice”, atrage atenția analistul economic Constantin Rudnițchi, într-un comentariu postat pe site-ul RFI.

Precizările au venit în contextul în care recent ANAF a publicat un Ordin care modifică substanțial legislația care reglementează relația dintre fisc și contribuabili.

Până acum practica era ca fiscul să trimită o invitație contribuabililor la sediul administrației pentru a prezenta documentele necesare clarificării verificărilor financiare, fiscale sau vamale. Însă, ca motivație pentru noile prevederi, ANAF invocă faptul că au fost nenumărate situații în care contribuabilii nu au dat curs solicitărilor inspectorilor fiscali de a prezenta documentele cerute.

„Dar, de aici până la noua sancțiune introdusă prin Ordinul ANAF este un pas foarte mare. Concret, noua legislație face două schimbări. Prima, Ordinul ANAF introduce un document numit somație, după invitație.

Nu este doar o chestiune de lingvistică. După ce fiscul trimite invitația, urmează somația. Iar dacă și somația este ignorată de contribuabil timp de 15 zile, atunci, a doua schimbare introdusă ieri în legislație spune că se comite o infracțiune care este pedepsită nici mai mult, nici mai puțin, cu închisoare de la un an la șase ani. Deci, în această situație, fiscul ne poate băga „la zdup””, scrie Rudnițchi.

Din ordinul ANAF reiese că se aplică pedeapsa cu închisoarea doar în cazul refuzului nejustificat de a prezenta organelor competente documentele legale și bunurile de patrimoniu cu scopul împiedicării verificărilor fiscale, financiare sau vamale.

Însă apar, invariabil, unele întrebări. Ce se întâmplă dacă un contribuabil primește somația și nu ajunge din diferite motive la timp la fisc – fie pentru că trebuie să meargă la muncă – pentru a-și plăti taxele și impozitele, fie pentru că este în incapacitate de a se deplasa, ori pentru că pur și simplu a nu a știut când au trecut cele 15 zile? Riscă să primească o eventuală pedeapsă cu închisoarea? „Probabil că da, pentru că fiscul poate interpreta că a vrut să împiedice verificările fiscale” – mai scrie Rudnițchi.

Analistul economic amintește faptul că ANAF are la îndemână multe alte pârghii pentru a-i convinge pe contribuabili să dea curs invitației sau somației. Inclusiv varianta de a popri conturi sau de a da amenzi. „Dar, să trimiți oameni, posibil nevinovați, la închisoare doar pentru că nu au venit la ANAF cu documentele solicitate în două săptămâni este o posibilitate care nu ține de democrație, ci se transformă în dictatura fiscului”, conchide Constantin Rudnițchi.

ANAF lansează „marea impozitare”

Luna trecută, „Național” scria că „Se trece la impozitarea stilului de viață. ANAF-ul va urmări toate cumpărăturile efectuate cu cardul”.

„Strategia de creștere a impozitării pe venituri a ANAF, care a trecut cumva pe sub radar, anunță măsuri dure pentru români. Astfel, toate cumpărăturile efectuate cu cardul vor fi monitorizate de ANAF, inclusiv achizițiile auto și închirierile de locuințe prin agențiile imobiliare, pentru a se determina stilul de viață și o bază de impozitare. În ce privește evaziunea fiscală legală a multinaționalelor, aceasta e amintită în treacăt, încercându-se doar ”identificarea comportamentelor agresive de optimizare fiscală”.

Strategia de creștere a conformării voluntare în domeniul impozitului pe veniturile persoanelor fizice în România, publicată pe site-ul ANAF, vine cu măsuri intruzive în viața cetățenilor, care vor fi luați la puricat pentru orice tranzacție și achiziție făcută. Primele vizate sunt cardurile și conturile bancare, acestea fiind monitorizate de către inspectorii ANAF pentru a se determina veniturile care au scăpat impozitării.

Mai exact, ANAF vorbește despre o impozitare a stilului de viață, în funcție de cheltuielile făcute de fiecare român. Agenția vrea să introducă și obligația de raportare pentru agenții imobiliari cu privire la contractele de închiriere sau ca platformele de închiriere să furnizeze date cu privire la contractele de închiriere încheiate prin intermediul agenților imobiliari, precum și obligativitatea schimbului automat de informații între registrele imobiliare și auto cu ANAF.”

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE