Connect with us

Stiri economice

Capcanele morţii în care intră zilnic sute de mii de români

Publicat

pe

Statisticile reci privind securitatea la incendiu a clădirilor publice evidenţiază o situaţie de blocaj grav la nivel instituţional care creează anual mii de victime şi pagube materiale imense. Semnalul de alarmă reprezentat de episodul tragic din clubul Colectiv pare să se fi estompat odată cu trecerea timpului. Cel mai bun exemplu stă în numărul de controale de prevenire realizat anual de cei 470 de inspectori dedicaţi acestei activităţi ai Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU). Pe parcursul anului 2016, după incendiul din Colectiv, activitatea de control a pompierilor a crescut cu 12,7%, iar cuantumul amenzilor aplicate a atins unul dintre cele mai înalte niveluri din ultimul deceniu. Totuşi, anul trecut, numărul controalelor a scăzut drastic, cu 40%, marcând cel mai prost rezultat din ultimii zece ani. Banii încasaţi din amenzi au fost de circa 22,2 mil. lei în 2017, aproape la jumătate faţă de veniturile din amenzi ale anului anterior şi cel mai slab an din 2012 încoace.

Carenţele instituţiei se văd şi mai clar în volumul de avize şi autorizaţii de securitate la incendiu eliberate anual. Dacă în 2016, sub efectul Colectiv, inspectorii au eliberat aproape 4.200 de autorizaţii – cel mai mare număr din ultimul deceniu, un an mai târziu, volumul a scăzut cu aproape 20%.

Anul trecut, IGSU a înregistrat peste 21.000 de cereri pentru emiterea de avize de securitate la incendiu şi aproape 12.000 pentru obţinerea autorizaţiilor de securitate la incendiu, potrivit datelor comunicate de inspectorat la solicitarea revistei Capital.  Doar una din trei cereri de autorizare a primit acceptul pompierilor. O privire la nivelul Inspectoratului Bucureşti-Ilfov, unul dintre cele mai solicitate din ţară, arată o situaţie similară. Aici, doar două din cinci solicitări de autorizare primesc actul.

Aproape 80 de dosare de avizare şi autorizare a rezvoltat anul trecut fiecare dintre cei 123 de inspectori responsabil de aceste documente. Dacă ar fi răspuns tuturor cererilor de avizare şi autorizare, volumul de muncă ar fi trebuit crescut la 170 de dosare pentru fiecare inspector pe an. La nivelul Bucureştiului, cei 18 inspectori responsabili cu avizarea şi autorizarea ar fi trebuit să rezolve în fiecare zi lucrătoare cel puţin un dosar pentru a da curs tuturor cererilor înregistrate în 2017. O acţiune imposibilă.

 

Tablou sumbru

În România, aproape toate clădirile, mai puţin locuinţele, intră sub incidenţa autorizării, fapt care nu este întâlnit în niciun stat al lumii, consideră Cezar Petre, preşedintele Colegiului Tehnic al Diriginţilor de Şantier. Potrivit acestuia, va dura o veşnicie până vor fi autorizate la incendiu chiar şi 10% din clădirile care au nevoie de acest act.

Lipsei de inspectori i se adaugă şi timpul lung necesar eliberării autorizaţiilor. Reprezentanţii IGSU ne-au comunicat că timpul mediu de răspuns la solicitările de emitere a avizelor de securitate la incendiu este de 14 zile, iar pentru cererile de autorizare este de 26 de zile, adică se încadrează în termenul legal. Totuşi, în Bucureşti-Ilfov, timpul mediu de emitere a avizelor şi autorizaţiilor în 2017 a fost de 60 de zile.

 

Între timp, numărul clădirilor care funcţionează fără autorizaţie de securitate la incendiu a ajuns la 17.507 clădiri, dintre care 4.245 sunt construcţii care aparţin de şcoli, iar 343 sunt construcţii care aparţin de spitale. Trebuie precizat că la nivel naţional funcţionează circa 6.200 de şcoli de stat şi 367 de spitale de stat în care intră zilnic sute de mii de români.

 

Şcolile o prioritate?

Şcoala nr. 124 din Sectorul 5, mistuită de flăcări la finalul lunii trecute, este una dintre cele 317 unităţi de învăţământ de stat din Bucureşti-Ilfov care funcţiona fără autorizaţie. Aici învăţau peste 700 de elevi, care după incendiu au fost repartizaţi la alte şcoli din Sectorul 5, doar că în acest Sector toate instituţiile publice de învăţământ funcţionează fără autorizaţie de securitate la incendiu. Nu e de mirare, în contextul în care doar cinci şcoli de stat din Bucureşti-Ilfov au acest document.

Situaţia nu este roză nici în cazul unităţilor private de învăţământ. În evidenţele ISU Bucureşti-Ilfov figurează 226 de şcoli din această categorie, dintre care doar 25 au autorizaţie de securitate la incendiu, iar 22 nu necesită obţinerea actului.

„Şi pe parcursul anului 2018, efortul factorilor responsabili va fi în continuare sprijinit, astfel încât procentul de 16% din totalul unităţilor de învăţământ care necesită obţinerea acestui act administrativ să fie acoperit într-o măsură cât mai mare până la sfârşitul anului 2019“, se precizează în ultimul raport de activitate al inspectoratului general.

Doar în primele nouă luni ale anului trecut au fost emise 598 de autorizaţii de securitate la incendiu pentru clădiri de învăţământ (550 de stat şi 48 private) şi alte 108 autorizaţii de securitate la incendiu pentru spitale (85 de stat şi 23 private), arată datele transmise de IGSU revistei Capital.

 

Jonglerii legislative

Pompierii subliniază că autorizaţiile se emit pentru o clădire sau un spaţiu, iar o instituţie publică poate administra mai multe astfel de construcţii care se supun autorizării. De asemenea, autorizaţia de securitate la incendiu îşi pierde valabilitatea dacă ulterior sunt realizate intervenţii constructive, recompartimentări sau schimbări de destinaţie ale spaţiilor.

Obligativitatea obţinerii autorizaţiei de securitate la incendiu pentru clădiri sau spaţii amenajate în clădiri cu destinaţia de învăţământ a apărut în anul 1998, când intrau sub incidenţa legii şcolile, liceele, universităţile şi alte clădiri de învăţământ care aveau o arie desfăşurată mai mare de 700 mp. Ulterior, în anul 2002, s-au schimbat condiţiile privind obligativitatea obţinerii autorizaţiei şi au fost incluse toate clădirile cu destinaţia de învăţământ cu aria desfăşurată mai mare de 500 mp.

Între 2006 şi 2016, din lege a fost eliminat criteriul de suprafaţă şi s-a instituit obligativitatea autorizării tuturor clădirilor destinate învăţământului. Din 2016, legea a fost din nou revizuită, şi s-a impus obligativitatea autorizării doar pentru clădirile cu destinaţia de învăţământ a căror arie desfăşurată este mai mare sau egală cu 150 mp.

Este important de precizat că imobilele cu destinaţia de învăţământ construite înainte de anul 1998 la care nu s-au adus modificări structurale, de consolidare sau schimbări de destinaţie, nu necesită obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu.

Citeste in continuare
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente

Războiul tarifelor. Trump este optimist și spune că va încheia acorduri „foarte bune” cu China și UE

Publicat

pe

După ce a lansat torpila pe piețele financiare internaționale, Donald Trump a demarat războiul negocierilor dure cu cei mai importanți parteneri economici ai americanilor, China și Uniunea Europeană. 

Președintele american Donald Trump, care a avut joi o întrevedere la Casa Albă cu șefa guvernului italian Giorgia Meloni, s-a declarat „100% sigur” că va ajunge la un acord cu Uniunea Europeană privind taxele vamale, ceea ce a afirmat de altfel și partenera sa de discuții, care a caracterizat SUA drept un „partener fiabil”, relatează AFP.

Cei doi lideri se întâlnesc în contextul în care relațiile dintre SUA și UE sunt tensionate din cauza războiului comercial declanșat de președintele american.

De asemenea, liderul de la Casă a dat asigurări că SUA vor încheia „un acord foarte bun cu China”.

Donald Trump a precizat însă că, deși se așteaptă la progrese în încheierea de acorduri comerciale, nu se grăbește să facă acest lucru, relatează Reuters.

Citeste in continuare

Evenimente

Guvernul scoate 1,5 miliarde de lei din Trezorie pentru a nu pierde banii europeni din PNRR

Publicat

pe

Înainte de alegeri și în toiul scumpirilor de Paște, Guvernul României scoate 1,5 miliarde de lei din Trezorerie pentru a acoperi creșterea prețurilor din construcții.

Ordonanța de urgență menită să evite pierderea banilor europeni din 2014–2020 și compromiterea proiectelor din PNRR a fost adoptată astăzi.

Peste 17 miliarde lei reprezintă necesarul de finanțare suplimentară pentru proiectele derulate de primării, consilii județene și alte instituții locale.

Multe dintre aceste proiecte, cum ar fi reabilitări de drumuri, spitale, școli sau sisteme de canalizare, riscă să nu fie finalizate până la sfârșitul anului 2025. Este termenul-limită pentru implementarea acestora, fără ajutorul financiar de la Guvern.

Citeste in continuare

Evenimente

Austeritate pentru angajați, belșug pentru șefii CFR Călători. Scad salariile obișnuite, dar cresc indemnizațiile de conducere

Publicat

pe

Revoltă în compania CFR Călători, după ce în proiectul de buget al companiei câștigurile salariale ale angajaților de rând ar urma să scadă, în vreme ce indemnizațiile directorului general, directorului financiar și ale membrilor Consiliului de Administrație sunt în creștere, potrivit Club Feorviar.

Potrivit proiectului prezentat de Club Feroviar, cheltuielile de natură salarială ar urma să scadă cu 4,66% față de 2024. Bonusurile vor fi și ele in scădere, la fel și numărul de angajați, care ar ajunge la 10.597, în scădere cu 279 față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024.

Dacă pentru majoritatea angajaților veniturile scad, nu același lucru se întâmplă și în cazul șefilor, ba dimpotrivă.

Astfel, cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete ar urma să se majoreze cu 24,36%.

De exempplu, indemnizațiile directorului general, precum și cele ale directorului financiar sunt stabilite la valoarea de 1.044 mii lei, cu 17,43% față de nivelul anului trecut, potrivit calculelor făcute de Club Feroviar.

Și indemnizația membrilor Consiliului de Administrație este în creștere față de anul trecut, cu 37,33%, o majorare pusă pe seama faptului că în perioada mai-decembrie 2024 CA a funcționat cu patru membri în loc de cinci. În ceea ce privește      cheltuielile aferente AGA și cenzori, programate la 70,80 mii lei, acestea rămân aproape constante.

În proiectul de buget, compania aflată în subordonare Ministerului Transporturilor, este previzionat un profit de trei milioane de euro.

Citeste in continuare

TOP ARTICOLE