Stiri economice
Valul de căldură și inundațiile care au lovit Europa au afectat recolta de cereale

Nici în România situaţia nu este mai bună. În multe judeţe inundaţiile au afectat culturile fermierilor, iar în altele ploile au prelungit perioada de recoltare a cerealelor, în special al grâului.
În ultimele săptămâni, Germania a fost nevoită să importe grâu de nutreţ din România, susţine Hendrik Manzke, broker la firma Amme & Mueller GmbH. „Seamănă cu un deşert”, afirmă Thomas Gaebert, despre ferma sa de la Trebbin, sud de capitala Berlin. Colegii săi care cultivă cereale de peste 40 de ani spun că nu s-au mai confruntat niciodată cu o situaţie similară. Thomas Gaebert se aşteaptă să piardă o treime din recolta sa obişnuită de grâu şi mai mult de jumătate din recolta de rapiţă, după ce plantele s-au uscat din cauza lipsei de precipitaţii. Situaţia este atât de gravă în Germania, unde temperaturile au depăşit 30 de grade Celsius în lunile mai şi iunie, încât mulţi fermieri preferă să îşi distrugă culturile în loc să încerce să le recolteze, susţine preşedintele Asociaţiei Fermierilor Germani (DBV), Joachim Rukwied.
Pagubele provocate culturilor de grâu din Germania, al doilea mare cultivator de cereale din UE, care se adaugă recoltei slabe de anul trecut, ar putea să îi falimenteze pe mulţi fermieri, avertiza săptămâna trecută Asociaţia Cooperativelor Agricole din Germania (DRV). „Mai mulţi dintre membrii noştri au nevoie urgent de ajutorul Guvernului”, a spus preşedintele DRV, Henning Ehlers.
O situaţie similară se înregistrează în multe ţări din nordul Europei. În Marea Britanie, cea mai fierbinte vară din ultimele patru decenii a afectat culturile de grâu, în special având în vedere iarna umedă şi rece care a împiedicat dezvoltarea rădăcinilor, astfel că plantele au fost mai vulnerabile la vara secetoasă. În Polonia, peste 66.000 de ferme care se întind pe o suprafaţă de 1,2 milioane hectare au fost afectate de secetă, susţine Ministerul Agriculturii. La est de Polonia, pagubele provocate sectorului agricol au determinat Lituania şi Letonia să declare stare de dezastru sau stare de urgenţă.
O altă surpriză neplăcută ar urma să o constituie recolta de grâu a Franţei, cel mai mare cultivator din UE. Deşi iniţial vremea caldă şi umedă i-a făcut pe analişti să prognozeze cea mai bună recoltă din ultimii ani, situaţia s-a înrăutăţit ulterior. Prea multă ploaie şi prea puţin soare au dus la un spic de grâu cu puţine boabe, ceea ce înseamnă randamente mai mici, susţine firma de consultanţă Strategie Grains. „Situaţia nu este atât de strălucită pe cât ne imaginam”, a declarat Gabriel Omnes, analist la Strategie Grains.
În ultima lună, firma de consultanţă şi-a revizuit în jos estimările privind recolta de grâu a Franţei cu 4,6 milioane de tone. Cu toate acestea, acei fermieri care vor fi suficient de norocoşi să strângă o recoltă decentă ar putea să profite de preţurile mai mari. Cotaţiile futures la grâu au înregistrat o creştere de 17% în acest an la bursa de la Paris, astfel că 2018 ar putea fi primul an pe creştere după 2012.
Pe plan local situaţia este asemănătoare. De exemplu, în judeţul Caraş-Severin mai sunt de recoltat, la această dată, peste 11 mii de hectare de grâu, adică circa 62% din suprafaţa cultivată, iar cu fiecare zi care trece se pierde atât din producţie, cât şi din calitate, a declarat directorul adjunct al Direcţiei pentru Agricultură Judeţeană Caraş-Severin, Pavel Nefir, citat de Agerpres.
„Problema mare pe care o întâmpină agricultorii este la recoltarea grâului, unde mai sunt de recoltat, în prezent, peste 11.000 de hectare. La această cultură, până duminică, au fost recoltate doar 6.600 de hectare, ceea ce reprezintă circa 38% din totalul suprafeţei cultivate cu grâu. Se merge cu o producţie de 4.600 kg la hectar faţă de 5.000 kg, cât au fost prognozate. Suprafaţa care a mai rămas de recoltat este mare, iar cu fiecare zi care trece se pierde atât producţie, cât şi calitate”, afirmă Nefir.
Lanurile de grâu sunt, la această oră, în faza de răscoacere, ceea ce provoacă o serie de neajunsuri, şi anume, plantele devin fragile, spicele se înconvoaie, scade greutatea hectolitrică a boabelor, ceea ce duce la o pierdere cantitativă de recoltă. Potrivit directorului adjunct al DAJ Caraş-Severin, în lanurile de grâu au început să se dezvolte iarbă şi buruieni, iar această verdeaţă va da o umiditate de împrumut boabelor, la recoltare. Acest lucru duce la o activitate de recoltare care se va desfăşura tot mai greu, întrucât se va intra tot mai târziu în lan. Lanul supracopt se va închide la culoare, iar pe plante se dezvoltă tot felul de agenţi patogeni, care strică calitatea recoltei. În plus, explică Pavel Nefir, cea mai mare problemă la cultura grâului este dată de încolţirea în spic, pentru că boabele încolţite îşi pierd calităţile de panificaţie, iar acest lucru face ca preţul grâului să fie foarte mic.
După cum susţine Nefir, acestea sunt doar câteva neajunsuri mari care ar trebui să-i determine pe agricultori să folosească fiecare moment bun de lucru în câmp şi să urgenteze recoltatul.
„Campania de recoltare în această vară, din păcate, se tot lungeşte, deşi în ultima săptămână au fost şi zile bune de lucru în câmp. Se şi văd unele progrese realizate de agricultori. Treieratul orzului este pe sfârşit, însă mai există circa 80 de hectare de recoltat. Din cauza vremii neprielnice, perioada de recoltare a fost deosebit de lungă, cu repercusiuni şi asupra nivelului de producţie, dar şi asupra calităţii producţiei. Agricultorii merg cu un nivel de recoltă de 4.180 kg la hectar, deşi au prognozat că realizează cel puţin 4.220 de kg de orz pe hectar. Rapiţa este recoltată în proporţie de 93%. Mai sunt circa 470 hectare de recoltat. Nici aici, producţia realizată nu este cea scontată. La ora actuală, agricultorii merg cu 2.400 kg la hectar, faţă de 2.750 kg la hectar, cât era prognozat”, a mai precizat ing. Pavel Nefir.
Sursa: Agerpres
Evenimente
Vânzările de mașini noi au crescut cu 2,8% în Europa. Anglia și Spania, performerele Bătrânului Continent
Vânzările de mașini noi în Europa au crescut cu 2,8% în martie, impulsionate de salturi cu două cifre în Marea Britanie și Spania, deoarece datele din industrie de joi au arătat că o creștere a înmatriculărilor de vehicule electrice în această lună a compensat scăderea celor pe benzină și diesel, scrie Reuters.
Vânzările de mașini complet electrice au crescut cu 23,6% în această lună, arată datele Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA).
În timp ce se luptă pentru a reduce costurile ridicate pe piețele interne și luptă împotriva concurenței din China, producătorii de mașini europeni se confruntă acum cu efectele tarifelor de 25% impuse de președintele american Donald Trump la importurile de mașini, tulburând perspectivele pentru industrie.
Taxele de import de 145% impuse de Trump pe importurile din China – și tarifele de represalii ale Beijingului – au împins, de asemenea, previziunile de creștere la nivel global, confruntând companiile de automobile cu noi riscuri.
Vânzările din martie în Uniunea Europeană, Marea Britanie și Asociația Europeană de Liber Schimb (EFTA) au crescut la 1,42 milioane de mașini, după ce au scăzut timp de două luni, arată datele ACEA.
Înmatriculările la Volkswagen și Renault au crescut cu 10,3%, respectiv 13%, în timp ce au scăzut cu 5,9% la Stellantis.
Vânzările Tesla au scăzut pentru a treia lună consecutiv, cu 28,2% față de anul trecut, iar cota sa din piața totală a scăzut la 2% de la 2,9% în urmă cu un an.
În UE, vânzările totale de mașini au scăzut cu 0,2% față de anul trecut, în scădere pentru a treia lună, chiar dacă înmatriculările de mașini electrice cu baterie (BEV), hibrid electric (HEV) și hibrid plug-in (PHEV) au crescut cu 17,1%, 23,9% și, respectiv, 12,4%. Vehiculele electrificate – fie BEV, HEV sau PHEV – vândute în bloc au reprezentat 59,2% din înmatriculările de mașini de pasageri în martie, în creștere față de 49,1% în anul precedent.
Dintre cele mai mari piețe din UE, vânzările în Spania și Italia au crescut cu 23,2% și, respectiv, 6,3%, în timp ce în Franța și Germania au scăzut cu 14,5% și 3,9%. În Marea Britanie, înmatriculările au crescut cu 12,4%.
Experții din piață spun că interesul tot mai mare pentru mașinile electrice în Europa, a doua cea mai mare piață de vehicule electrice din lume, se datorează în mare parte noilor obiective UE privind emisiile și lansării de modele electrice mai ieftine, deși UE a propus recent slăbirea obiectivelor.
Evenimente
Dispar plățile cash sau card în România: o nouă eră în tranzacțiile financiare
Modul în care românii își fac plățile este pe cale să se transforme radical. Odată cu avansul rapid al tehnologiilor digitale, metodele clasice precum numerarul, cardurile bancare sau chiar telefoanele mobile sunt treptat înlocuite de sisteme biometrice, care promit o experiență de plată mai rapidă, mai sigură și mai comodă.
Plăți fără portofel sau telefon
Plata prin biometrie presupune identificarea utilizatorului prin trăsături unice ale corpului — fie prin amprentă, fie prin recunoaștere facială, scanarea irisului sau chiar a palmei. Tehnologia câștigă rapid teren la nivel global și devine o alternativă viabilă la metodele convenționale.
Țări precum Spania și-au accelerat tranziția către o economie fără numerar. Potrivit unui raport al Băncii Naționale Spaniole, în primele luni ale anului 2024, tranzacțiile digitale au atins valoarea de 6,1 trilioane de euro, înregistrând o creștere de peste 11%.
În Asia, sistemele de plată bazate pe recunoașterea palmei sunt deja implementate în parteneriate între giganți tehnologici precum Tencent și Visa. Utilizatorul trebuie doar să își treacă mâna peste un senzor, iar tranzacția este aprobată instant — fără PIN, fără semnături, fără portofel.
România experimentează deja plățile biometrice
Și în România, tehnologia biometriei face pași importanți. Începând din 2019, mai multe magazine din București au introdus opțiunea de plată prin amprentă digitală, disponibilă clienților care își înregistrează datele biometrice într-o aplicație dedicată. Potrivit specialiștilor IT, sistemul oferă un grad ridicat de securitate, reducând considerabil riscul fraudelor și al furturilor de identitate.
„Autentificarea biometrică a fost creată pentru a ne simplifica viața. În loc să introducem coduri sau parole, acum putem efectua plăți printr-un simplu gest — fie cu degetul, fie cu o privire”, explică un expert în securitate digitală.
NFC rămâne un aliat al plăților rapide
Pe lângă biometrie, tehnologia NFC (Near Field Communication) continuă să joace un rol esențial în facilitarea tranzacțiilor rapide. Utilizatorii pot face plăți instant prin apropierea telefonului, ceasului inteligent sau altui dispozitiv de terminalul POS, fără a fi necesară o conexiune la internet.
Deși nu a devenit (încă) obligatorie, biometria este considerată de mulți experți următorul pas firesc în evoluția plăților digitale. Se discută deja despre implementarea la scară largă, inclusiv în sectorul public, iar legislația ar putea fi adaptată în viitor pentru a permite utilizarea universală a acestor metode.
România, la fel ca multe alte state europene, pare pregătită să intre într-o nouă eră a plăților, una în care identitatea biologică devine noul portofel.
Evenimente
Comerțul cu autovehicule urcă în 2025, deși vânzările de piese și motociclete scad
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu autovehicule și motociclete a înregistrat o creștere în primele două luni ale anului 2025 față de aceeași perioadă din 2024.
Astfel, ca serie brută, creșterea a fost de 3,1%, iar ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, avansul a fost de 0,9%.
Contribuția principală la această evoluție pozitivă a venit din segmentul activităților de întreținere și reparare a autovehiculelor, care a înregistrat o creștere semnificativă de 16,5%, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS).
Comerțul cu autovehicule a crescut cu 2,6%
Comerțul cu autovehicule a crescut cu 2,6%, iar comerțul cu motociclete, piese și accesorii, inclusiv întreținerea și repararea acestora, a înregistrat o majorare ușoară de 0,6%. În schimb, comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule a consemnat o scădere de 0,1%.
Comparativ cu luna ianuarie 2025, în februarie același an, volumul total al cifrei de afaceri pe serie brută a crescut cu 6,7%. Acest avans se datorează creșterilor înregistrate în toate segmentele analizate: întreținerea și repararea autovehiculelor (+9,4%), comerțul cu autovehicule (+7,9%), comerțul cu motociclete, piese și accesorii aferente, inclusiv întreținerea și repararea acestora (+4,9%), și comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (+3,4%). Cu toate acestea, seria ajustată a arătat o scădere de 0,5% în aceeași perioadă.
Institutul Național de Statistică (INS) a publicat mai multe cifre.
„În perioada 1.I-28.II.2025 comparativ cu perioada 1.I-29.II.2024, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor, seri brută, a înregistrat o cifră de afaceri mai mare cu 3,1%, datorită creşterii cifrei de afaceri la: activităţile de întreţinere şi reparare a autovehiculelor (+16,5%), comerţul cu autovehicule (+2,6%) şi comerţul cu motociclete, piese şi accesorii aferente; întreţinerea şi repararea motocicletelor (+0,6%)”, informează Institutul Național de Statistică.
Principalul motor de creștere a fost din nou activitatea de întreținere și reparare a autovehiculelor
În ceea ce privește comparația dintre februarie 2025 și februarie 2024, seria brută a înregistrat o creștere modestă de 0,4%. Principalul motor de creștere a fost din nou activitatea de întreținere și reparare a autovehiculelor, cu un salt considerabil de 26,2%.
În schimb, alte segmente au fost pe minus: comerțul cu motociclete, piese și accesorii, întreținerea și repararea acestora (-7,4%), comerțul cu piese și accesorii pentru autovehicule (-2,6%), și comerțul cu autovehicule (-1,7%).
Seria ajustată a volumului total al cifrei de afaceri din luna februarie 2025 comparativ cu aceeași lună a anului precedent a înregistrat o creștere de doar 0,1%. Deși unele segmente au scăzut, precum vânzările de piese auto și motociclete, per ansamblu, piața a evoluat pozitiv, mai ales în luna februarie.
-
Evenimenteacum 20 de ore
Facturile sar în aer după eliminarea plafonării, de la 1 iulie. Electrica Furnizare a anunțat noile tarife
-
Evenimenteacum 2 zile
Plafonările, încotro? Cât mai subvenționează Guvernul menținerea artificială a prețurilor
-
Evenimenteacum 23 de ore
MINISTERUL FINANȚELOR: ROMÂNIA SE VA ÎNCADRA ÎN ŢINTA DE DEFICIT ASUMATĂ
-
Evenimenteacum o zi
ROBOR LA TREI LUNI A URCAT LA 5,90% PE AN
-
Evenimenteacum o zi
Este OFICIAL! România are cel mai mare deficit bugetar din întreaga Uniune Europeană. Ce soluții are Guvernul?
-
Uncategorizedacum 21 de ore
O privire atentă asupra unei practici cu istorie lungă
-
Evenimenteacum 17 ore
Deficitul bugetar al României îi îngrijorează pe europeni. Comisarul UE pentru buget vine la București
-
Evenimenteacum 14 ore
Banca Mondială, mai „zgârcită” ca FMI. Prognozează o creștere economică a României de doar 1,3% anul acesta