Stiri economice
se înregistrează 1.000 de invenții pe an

Companiile care activează în România şi persoanele fizice prezente în domeniul inovaţiei trimit, anual, în jur de 1.000 de cereri de brevetare a unor invenţii către Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM), iat Oficiul emite în jur de 20-30 de brevete pe an. În acelaşi timp, în jur de 4.000 de astfel de cereri sunt formulate anual către organismele europene sau internaţionale care se ocupă cu brevetarea invenţiilor. După intrarea României în Uniunea Europeană, în 2007, şi chiar puţin mai devreme de acest termen, în condiţiile în care sectorul de activitate al OSIM a fost unul dintre primele capitole negociate, trendul s-a mutat către înregistrarea invenţiilor direct la organismele internaţionale, mai ales că cea mai mare parte a economiei este controlată de companii multinaţionale.
Directorul OSIM, Ionuţ Barbu, spune că este o tendinţă firească, ce nu poate fi stopată, având în vedere apartenenţa României la UE, însă instituţia pe care o conduce face tot posibilul pentru a veni în întâmpinarea celor care au intenţia de a patenta inovaţiile în România.
„Avem specialişti de top în absolut toate domeniile, deşi nu este deloc uşor să ţii, pe 3.500 de lei, un om care ar putea oricând să câştige mii de euro pe lună, să spunem în domeniul IT, într-o companie privată. Procesul de verificare pentru înregistrarea unui pataent este unul extrem de complicat şi laborios, dar încercăm să venim în întâmpinarea celor care apelează la noi, inclusiv prin consultanţă în limitele legii. Au fost cazuri în care procedurile au durat şi zece ani, iar o perioadă de 3-4 ani este uzuală pentru cererile de patente“, a arătat, pentru Capital, directorul OSIM.
Potrivit acestuia, Oficiul este într-un proces continuu de transformare, pentru a fi cât mai „prietenos“ cu cei care apelează la instituţie. Inclusiv site-ul a fost recent modificat şi va mai suporta modificări, astfel încât să fie cât mai uşor de accesat.
Mecanica, energia regenerabilă, petrolul, chimia şi IT-ul aduc majoritatea cererilor
Pe de altă parte, arată pentru Capital arată Adriana Aldescu, şef serviciu Administrare Brevete din cadrul OSIM, numărul cererilor primite de OSIM nu numai că s-a plafonat în ultimii zece ani undeva la 1.000, dar este de peste 20 de ori mai mic decât în perioada dinainte de 1989.
„Înainte de 1989 primeam în jur de 20.000 de cereri pe an. Atunci existau în fiecare fabrică mare consilieri specializaţi în domeniul brevetelor, oameni care ştiau exact dacă un anume lucru reprezintă sau nu o premieră şi ştiau cum poate fi înregistrat ca brevet. Astăzi doar companiile foarte mari îşi mai permit să apeleze la astfel de specialişti. De altfel, scăderea numărului de cereri este absolut firesc, în condiţiile în care nu mai există o industrie în care să fie folosite brevete obţinute“, a explicat Adriana Aldescu.
Potrivit acesteia, din cele 1.000 de cereri anuale, aproximativ 500 vin de la persoane fizice şi 500 de la companii. Domeniile cu cele mai multe solictări sunt, în această ordine, mecanica, energia regenerabilă (în principal eolian şi solar), chimia şi IT-ul.
În domeniul construcţiei de automobile şi subansamble, de exemplu, se înregistrează anual câteva sute de cereri pentru patente. Oricine poate depune cereri pentru patentarea unor invenţii şi, în condiţiile în care solicitantul plăteşte taxele, OSIM va verifica justeţea solicitării, inclusiv atunci când este vorba despre cereri aberante, aşa cum sunt cele pentru inventarea „ perpetuum mobile“, fenomen care nu poate exista, după cum au demonstrate fizicienii.
În jur de 5% dintre invenţiile care primesc brevet de la OSIM ajung să fie şi folosite, efectiv, în producţie.
Acest articol a fost publicat în numărul 29 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 23 – 29 iulie 2018
Evenimente
De unde face rost guvernul de bani și energie ieftină ca să mențină plafonarea?
De la 1 aprilie plafonarea tarifelor în piața de energie ar trebui să fie oprită, însă premierul Ciolacu a declarat că se caută variante pentru extinderea acestei perioade.
Guvernul caută soluții pentru a menține pentru mai mult timp prețul plafonat la gaze, nu doar pentru economie, ci și pentru populație, a declarat, joi, premierul Marcel Ciolacu.
„Pe lângă investițiile publice din bani europeni, trebuie să aducem și investiții private în economie. Este foarte important că producătorii germani din industria auto anunță în ultimele zile relocări în România datorită costurilor mai reduse. Faptul că avem gaz ieftin contează enorm și, de aceea, ne gândim la soluții pentru a menține pentru mai mult timp prețul plafonat la gaze, nu doar pentru economie, ci și pentru populație”, a precizat Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern.
Potrivit prim-ministrului, se văd deja și investițiile în producția de energie.
„Sunt aproape 2.000 de MW noi, din care aproape jumătate sunt de la prosumatori. Fondul de mediu anunță acum că alți 20.000 de beneficiari pot instala panouri fotovoltaice cu banii de la stat, câte 30.000 lei pentru fiecare proiect”, a adăugat Marcel Ciolacu.
Evenimente
Una din cele mai mari bănci din Germania concediază aproape 4.000 de angajați
Commerzbank, una dintre cele mai importante instituții financiare din Germania, a confirmat că va reduce aproximativ 3.900 de locuri de muncă până în 2028. Potrivit băncii, măsura este determinată de nevoie de eficientizare a activității prin digitalizare și „utilizarea sporită a locațiilor internaționale”.
Potrivit unor surse apropiate situației, Commerzbank intenționează să elimine între 3.000 și 4.000 de locuri de muncă, în cadrul unui proces amplu de restructurare. Instituția bancară are în prezent aproximativ 42.000 de angajați, astfel că aceste disponibilizări reprezintă o reducere semnificativă a personalului.scrie site-ul stiridiaspora.
Decizia vine în contextul unei tendințe mai largi de restructurare a marilor companii din diverse industrii.
Recent, un producător auto, un important furnizor de componente pentru mașini și o companie tradițională de mobilă au anunțat măsuri similare. O filială Volkswagen a avertizat, de asemenea, asupra unor reduceri masive de personal în Europa, în cazul în care tarifele Uniunii Europene vor fi aplicate.
Evenimente
Schimbare majoră în relația dintre ANAF și contribuabili. Ce modificări importante face Fiscul
Schimbare semnificativă ce reglementează relația dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili. După „invitații” apar „somațiile” ca instrument oficial de notificare a contribuabililor.
„Modificarea unui Ordin al ANAF poate să îi ducă la închisoare pe contribuabili. Dacă în 15 zile, aceștia nu prezintă documentele solicitate de fisc printr-o somație, pot face închisoare între un an și șase ani.
Ordinul ANAF ar putea deschide calea unor abuzuri și, de aceea, ministrul finanțelor ar trebui să îl modifice”, atrage atenția analistul economic Constantin Rudnițchi, într-un comentariu postat pe site-ul RFI.
Precizările au venit în contextul în care recent ANAF a publicat un Ordin care modifică substanțial legislația care reglementează relația dintre fisc și contribuabili.
Până acum practica era ca fiscul să trimită o invitație contribuabililor la sediul administrației pentru a prezenta documentele necesare clarificării verificărilor financiare, fiscale sau vamale. Însă, ca motivație pentru noile prevederi, ANAF invocă faptul că au fost nenumărate situații în care contribuabilii nu au dat curs solicitărilor inspectorilor fiscali de a prezenta documentele cerute.
„Dar, de aici până la noua sancțiune introdusă prin Ordinul ANAF este un pas foarte mare. Concret, noua legislație face două schimbări. Prima, Ordinul ANAF introduce un document numit somație, după invitație.
Nu este doar o chestiune de lingvistică. După ce fiscul trimite invitația, urmează somația. Iar dacă și somația este ignorată de contribuabil timp de 15 zile, atunci, a doua schimbare introdusă ieri în legislație spune că se comite o infracțiune care este pedepsită nici mai mult, nici mai puțin, cu închisoare de la un an la șase ani. Deci, în această situație, fiscul ne poate băga „la zdup””, scrie Rudnițchi.
Din ordinul ANAF reiese că se aplică pedeapsa cu închisoarea doar în cazul refuzului nejustificat de a prezenta organelor competente documentele legale și bunurile de patrimoniu cu scopul împiedicării verificărilor fiscale, financiare sau vamale.
Însă apar, invariabil, unele întrebări. Ce se întâmplă dacă un contribuabil primește somația și nu ajunge din diferite motive la timp la fisc – fie pentru că trebuie să meargă la muncă – pentru a-și plăti taxele și impozitele, fie pentru că este în incapacitate de a se deplasa, ori pentru că pur și simplu a nu a știut când au trecut cele 15 zile? Riscă să primească o eventuală pedeapsă cu închisoarea? „Probabil că da, pentru că fiscul poate interpreta că a vrut să împiedice verificările fiscale” – mai scrie Rudnițchi.
Analistul economic amintește faptul că ANAF are la îndemână multe alte pârghii pentru a-i convinge pe contribuabili să dea curs invitației sau somației. Inclusiv varianta de a popri conturi sau de a da amenzi. „Dar, să trimiți oameni, posibil nevinovați, la închisoare doar pentru că nu au venit la ANAF cu documentele solicitate în două săptămâni este o posibilitate care nu ține de democrație, ci se transformă în dictatura fiscului”, conchide Constantin Rudnițchi.
ANAF lansează „marea impozitare”
Luna trecută, „Național” scria că „Se trece la impozitarea stilului de viață. ANAF-ul va urmări toate cumpărăturile efectuate cu cardul”.
„Strategia de creștere a impozitării pe venituri a ANAF, care a trecut cumva pe sub radar, anunță măsuri dure pentru români. Astfel, toate cumpărăturile efectuate cu cardul vor fi monitorizate de ANAF, inclusiv achizițiile auto și închirierile de locuințe prin agențiile imobiliare, pentru a se determina stilul de viață și o bază de impozitare. În ce privește evaziunea fiscală legală a multinaționalelor, aceasta e amintită în treacăt, încercându-se doar ”identificarea comportamentelor agresive de optimizare fiscală”.
Strategia de creștere a conformării voluntare în domeniul impozitului pe veniturile persoanelor fizice în România, publicată pe site-ul ANAF, vine cu măsuri intruzive în viața cetățenilor, care vor fi luați la puricat pentru orice tranzacție și achiziție făcută. Primele vizate sunt cardurile și conturile bancare, acestea fiind monitorizate de către inspectorii ANAF pentru a se determina veniturile care au scăpat impozitării.
Mai exact, ANAF vorbește despre o impozitare a stilului de viață, în funcție de cheltuielile făcute de fiecare român. Agenția vrea să introducă și obligația de raportare pentru agenții imobiliari cu privire la contractele de închiriere sau ca platformele de închiriere să furnizeze date cu privire la contractele de închiriere încheiate prin intermediul agenților imobiliari, precum și obligativitatea schimbului automat de informații între registrele imobiliare și auto cu ANAF.”
-
Asigurariacum 2 zile
Asigurarile de calatorie – Cand si de ce sunt necesare?
-
Evenimenteacum 2 zile
EXCLUSIVITATE LA CULISELE STATULUI PARALEL. CUM AU DESCINS POLIȚIȘTII PESTE OAMENI CARE ÎL SUSȚIN PE CĂLIN GEORGESCU
-
Uncategorizedacum 2 zile
Cristian Branescu – Fotograful tau de Nunta in Bucuresti
-
Evenimenteacum 2 zile
KLAUS IOHANNIS ÎȘI ÎNCHEIE OFICIAL MANDATUL LA CONDUCEREA ROMÂNIEI
-
Evenimenteacum 2 zile
ANCA ALEXANDRESCU, MESAJ DUPĂ DEBARCAREA FARAONULUI DE LA COTROCENI: ”KLAUS IOHANNIS NU AR FI AJUNS NICIODATĂ PREȘEDINTE DACĂ SISTEMUL NU AR FI CONTRIBUIT LA DISTRUGEREA ȚĂRII”
-
Evenimenteacum 2 zile
KLAUS IOHANNIS ȘI-A ÎNCHEIAT ASTĂZI MANDATUL DE PREȘEDINTE. ILIE BOLOJAN A PRELUAT INTERIMATUL
-
Evenimenteacum o zi
Fostul director general al Poștei Române, Dan Mihai Toader, achitat definitiv într-un alt dosar de abuz în serviciu
-
Evenimenteacum o zi
Cum ar putea locatarii blocurilor să obțină facturi mai mici la curent. Propunerea, în atenția Ministerului Energiei