Volatilitatea pieţelor, în special a celei europene, este una dintre principalele probleme cu care se confruntă întreaga industrie auto, iar grupul BMW caută continuu strategia corectă pentru a gestiona situaţia. Conform lui Jean-Philippe Parain, războiul comercial dintre SUA şi China nu este un caz singular, iar extinderea protecţionismului poate genera modificări ale capacităţilor de producţie din întreaga lume: „China este cea mai mare piaţă a noastră şi, din cauza războiului comercial dintre SUA şi acest stat asiatic, se modifică nişte taxe care afectează vehiculele importate din Statele Unite. Există temeri legate de o situaţie similară şi în Europa. Iar în Turcia, domnul Erdogan a anunţat şi el modificări ale taxelor pentru maşini. Brexitul va avea şi el un impact din acest punct de vedere. Astfel de situaţii apar peste tot în jurul nostru şi fac foarte dificilă găsirea strategiei corecte”. Vicepreşedintele BMW Group menţionează că în această situaţie „nu putem decât să mergem înainte cu strategia noastră. Și, deocamdată, putem anunţa că ne aflăm pe un trend ascendent în ciuda volatilităţii pieţelor. Este o creştere redusă, dar stabilă. Și ne aflăm abia la începutul unei ofensive de produse, în special în Europa, unde am lansat la finalul anului trecut X3, la începutul acestui an X2 şi chiar acum noul X4. Vor veni noul X5 şi Seria 8”.
„Volatilitatea pieţelor şi protecţionismul nu sunt elemente pozitive. Noi ne putem adapta, desigur, dar acestea nu fac bine economiei mondiale şi comerţului liber. Noi facem lobby pentru stabilitate. Cea mai mare uzină a noastră se află Statele Unite. În funcţie de valoare suntem cel mai mare exportator al industriei auto americane şi avem argumente solide pentru a arăta că impunerea de noi taxe pe comerţ va fi în detrimentul tuturor ţărilor, inclusiv al SUA. Dacă protecţionismul va continua vom fi nevoiţi să producem cât mai aproape de pieţele de desfacere. BMW este deja cunoscut pentru capacitatea de a se adapta rapid la cerere şi la condiţiile din piaţă. Cred că flexibilitatea este şi cheia viitorului, fie că vorbim despre produsele pe care le putem asambla într-o anumită uzină, fie despre utilizarea unor anumite motoare sau echipamente”, a declarat oficialul marelui grup german.
Bătălia cu Mercedes-Benz şi Audi continuă
După săgeţile trimise către susţinătorii protecţionismului, Jean-Philippe Parain a răspuns întrebărilor Capital despre concurenţa acerbă cu rivalii germani, mai ales după ce, încă din 2016, BMW a pierdut prima poziţie în clasamentul mondial al vânzărilor de automobile premium. „Sunt unghiuri diferite din care poţi privi lupta dintre doi competitori. Nu pot spune că am pierdut anul trecut lupta cu Mercedes-Benz. În Europa, zona de care mă ocup, vom încheia acest an pe prima poziţie. Chiar câştigăm teren în anumite segmente. Nu uitaţi că suntem la debutul unei puternice ofensive de produse care ne va ajuta mult. În final contează profitabilitatea. Atât a noastră cât şi a partenerilor noştri. Știu că Mercedes-Benz a vândut mai multe maşini decât noi în România, dar anul acesta câştigăm teren. E o evoluţie oarecum ciclică. Noi încercăm să gasim balanţa perfectă între volumul vânzărilor şi profitabilitate şi cred că la acest capitol suntem mai stabili. Și în România, ca şi în China, am avut ceva probleme cu disponibilitatea unor modele în anumite perioade”, a explicat vicepreşedintele BMW.
România, parte a strategiei de creştere
Aflat pentru prima dată în România, Jean-Philippe Parain a explicat de ce ţara noastră este o piaţă importantă pentru BMW. „Piaţa din Europa Centrală şi de Est are o creştere rapidă, iar România este una dintre ţările care susţin această majorare. Aceste pieţe – mici, cum le numiţi dvs. – sunt foarte importante pentru că asigură creşterea. Mai ales că în Europa vânzările stagnează, iar segmentul premium chiar pare să scadă. Dacă ne-am concentra doar pe pieţele care acum au vânzări mari am putea rata trenul creşterii din viitor. Știu detalii despre piaţa de aici de la colegii mei. Este o piaţă care urcă rapid. Se vede asta şi când circuli în Bucureşti. Aveţi şi o majorare rapidă a PIB şi asta duce la o creştere a cererii pentru maşini. Gama noastră X se vinde foarte bine aici. De altfel, două din trei maşini BMW vândute în România este un X. Cred că avem o gamă perfectă de produse pentru piaţa românească”, a detaliat vicepreşedintele BMW Group.
Concurenţa din zona premium în cifre
În 2017, BMW a ocupat poziţia a doua în clasamentul mondial al vânzărilor de automobile premium cu 2,09 milioane de unităţi. Prima poziţie a fost ocupată de Mercedes-Benz cu 2,29 milioane de unităţi, în timp ce ultima treaptă a podiumului a revenit mărcii Audi cu 1,88 milioane de unităţi. Fost campion al pieţei de autoturisme premium timp de zece ani, BMW a pierdut prima poziţie în favoarea Mercedes-Benz în 2016.
Pe piaţa europeană Mercedes-Benz a vândut în primul trimestru al acestui an 228.358 de unităţi, fapt ce a permis mărcii germane să conducă în top în faţa celor de la BMW care au comercializat 213.051 unităţi. Și în acest caz poziţia a treia este ocupată de Audi care a vândut 212.347 unităţi.
În România tot Mercedes-Benz se află în vârful clasamentului înmatriculărilor cu 1.063 vehicule raportate în perioada ianuarie – martie 2018. Pe locul doi se clasează BMW cu 798 de unităţi, iar pe trei Audi cu 577 unităţi.
„Volatilitatea pieţelor şi protecţionismul nu sunt elemente pozitive. Noi ne putem adapta, desigur, dar acestea nu fac bine economiei mondiale şi comerţului liber”.
(Acest articol a fost publicat în numărul 28 al revistei Capital, disponibil la centrele de difuzare a presei în săptămâna 16 – 22 iulie 2018)